Komunikacija sa drugima važna je i za naš uspeh i za naš mir, posebno kada smo upućeni na grube ljude, čije bi nas reči mogle povrediti. Sposobnost da se bude grub je veština koju poseduje mnogo ljudi, a koji izražavajući svoje mišljenje na neprihvatljiv način ili demonstrirajući superiornost, snagu, moć i status, a ponižavajući dostojanstvo druge osobe, tako je prirodu bezobrazluka objasnila Nadežda Kazarinova, sociološkinja, autorka studije "Bezobrazluk i uvrede kao komunikacione prakse“. Možda se i vi "pravih reči uvek kasno setite", zato u pomoć priskaču lingvističke studije i savetuju koje biste fraze mogli da iskoristite kao zaštitu.
Lepo i dostojanstveno postaviti čoveka na njegovo mesto jeste umetnost koja se mora naučiti. Važno je u teškoj situaciji zadržati prisebnost i boriti se, a ne ostati sam sa svojim negodovanjem i nezadovoljstvom samim sobom. RBC Life je proučio savete stručnjaka za komunikaciju i psihologiju i prikupio fraze koje će pomoći da se osoba postavi na svoje mesto i zadrži dostojanstvo.
- "Podseti me kada sam pitao za tvoje mišljenje? Tako da ne mogu da se setim” – jasno dajte do znanja svom sagovorniku da je dalja diskusija o vašim postupcima, veštinama vaspitanja dece ili porodičnim odnosima besmislena.
- "Da li je tvoj život zaista toliko dosadan da se uporno zanimaš za moj?“ – promenite fokus pažnje sa onoga što vaš sagovornik kritikuje u vašem ponašanju ili izgledu. Na taj način možete direktno i prilično ljubazno reći "agresoru" o njegovom netaktičnom ponašanju.
- "Da, znam za to, to je deo moje ličnosti" – koristite ovu frazu u slučajevima kada neko odluči da prokomentariše vaš izgled, način govora i oblačenja. Na ovaj način jasno stavite do znanja sagovorniku da ne planirate da menjate stil odevanja ili stil života zbog njegovih reči.
- "Svako ima pravo da odlučuje za sebe, tako da ja odlučujem za sebe, a vi odlučujete sami za sebe“ – takav odgovor će prilično pristojno obavestiti sagovornika da poštujete njegovo mišljenje, ali ne planirate da nastavite diskusiju.
- "Zašto mi to govoriš pred svima? Ne pitam 'Zašto?' Pitam se zašto si to sada rekao?“ – smirenost će biti ključ ružne situacije kada se suočite sa netačnim izjavama upućenim vama, možete se ljubazno i smireno raspitati o svrsi takve pažnje prema vama.
- "Kakva neočekivana pomisao, moraću da razmislim o tome“ – posle toga treba da prebacite pažnju na bilo koju fizičku radnju: otvorite prozor ako je u sobi zagušljivo, popijte vodu, ponudite sagovorniku čaj ili kafu. U zavisnosti od situacije, izaberite odgovarajuću akciju i tako možete ispravno voditi razgovor u pozitivnijem pravcu.
- "Vidim da ste ljuti, jako mi je žao. Kako mogu da vam pomognem? – ovaj metod će vas pokazati kao velikodušnu osobu.
- "Da li ste uvek ovako ljuti?" - ponekad i sam bezobraznik ne primećuje svoj agresivan ili grub odnos prema drugima, pa mu postavite direktno pitanje da li je stalno ljut i nervozno reaguje na ono što se dešava – može da ga "uspori".
Tehnika slaganja do apsurda
Postoji još jedna zanimljiva tehnika - slaganje sa bilo kojom frazom sagovornika, tako dovodite situaciju do apsurda. Na primer, došli ste u kliniku, ušli u ordinaciju i čuli: "Na vratima piše da je pauza od 9.45 do 10.00. Zar nemate oči?!" Trebalo bi mirno da odgovorite: "Naravno, ja nemam oči. Kako ste suptilno ovo primetili!”
Takođe, povremeno možete čuti od starijih ljudi: "Vidi, kakvog si pametnog momka našla“, a vi tada ljubazno objasnite: "Da, uopšte nisam glup, slažem se sa tobom." Možda će tada zalihe agresije isteći i ostaviti mesto za humor i normalan dijalog. Ovakva reakcija može nastali skandal svesti na normalan razgovor.
BONUS VIDEO: