Zabluda je misliti da se pojavama i stvarima tek u novije vreme daje dublji smisao. Ili da pojednostavimo: slika nikada nije bila samo slika niti je zvuk bio samo zvuk.
Vibracije boja ili zvuka su oduvek korišćene kao deo isceliteljskih alata kroz različite epohe u mnogim kulturama. Iako su objašnjenja za delovanje tih vibracija bila zaogrnuta misticizmom to nije umanjilo mudrost pristupa koji je omogućavao da se ljudima pomogne, da se podstaknu potencijali ili umanje tegobe. Novo doba u kome mi imamo sreće da živimo nam donosi i jasna objašnjenja zašto i kako boje, zvuk ili kristali deluju na naše telo i duh.
Često smo skloni da pomislimo da je naše postojanje strogo podeljen na materijalnu egzistenciju i mistični svet onostranog u koji pristup imaju samo odabrani. Međutim, ta dva sveta postoje zajedno, isprepleteni i neodvojivi jedan od drugog. Na neki način, mi smo kao i elektromagnetna polja po kvalitetu: i talasi i čestice. Mnoge metode, a sada i grane nauke rade na tome da se ta dva kvaliteta udruže i prepoznaju što nam omogućava da zaista vidimo svoje mesto u svetu koji nas okružuje kao i da sagledamo svoju dublju suštinu.
U novembru 2015. godine u Beograd je došla Tanzilija Zakirovna Polujahtova, klinički psiholog i porodični terapeut koja je utemeljila upravo jednu od tih metoda čiji je pun naziv fraktalna metoda analitičke dijagnostike, prognoze i samokrekcije čovekovog stanja i njegovih problema. Iza ovog dugačkog naziva se krije zapravo metoda fraktalnog crteža koja i kod nas dobija sve veću pažnju stručne javnosti. Tanzilija Polujahtova i Andrej Komov su i autori knjige „Izvornik fraktalne mudrosti" koja sažima njihova višedecenijska iskustva, istraživanja i rad na utemeljenju metode koja proširuje vidike ustaljene psihološke prakse. Imali smo priliku da od Tanzilije iz prve ruke, dobijemo i odgovore na naša pitanja o ovoj jedinstevoj metodi.
Šta je fraktalnost
Znanje kojim nauka do danas raspolaže je jasno u jednoj stvari: podsvest je moćna upravljačka sila nad kojom naš svesni um nema kontrolu. To je dosta izazovna postavka stvari jer kako da menjamo stvari i kako da poboljšamo i unapredimo sebe i svoj život kada nemamo pristup komandnoj tabli? Brojna istraživanja su pokazala da mozak čuva precizne informacije o čovekovoj ličosti, navikama i ciljevima, kao i lične filziološke informacije. Međutim, iščitavanje tih podataka je predstavljalo veliku prepreku naučnicima i istraživačima. Fraktalna metoda dopušta upravo to: crtež kome će naša podsvest udahnuti život i koji nam može preneti sve informacije tamo pohranjene.
Fraktalnost je zapravo matematički termin koji je uveo Benoa Mandelbrot kako bi opisao i imenovao nepravilne oblike koje je istraživao. Fraktalnost poseduju svi prirodni oblici. Fraktalnu strukturu vidimo u svakoj grani i granjanju stabla, a to granjanje i jeste jedno od glavnih obeležja fraktala. Taj proces koji u odnosu na pravilnu geometriju izgleda haotično i divlje zapravo čuva sve uzročne veze u svojoj strukturi, te tako, iako neko račvanje više ne vidimo, ono postoji kao neki prauzrok. Fraktali u sebi spajaju i dva, na prvi pogled, suprotstavljena principa: nauku i umetnost. Crtež koji nastaje vođen našom podsvešću oslikava upravo samu suštinu fraktala: načelo sličnosti. Dok crtamo svoj prvi fraktal mi u njega nesvesno unosimosvoja unutrašnja stanja i slikamo sami sebe.
Važan aspekt ove metode je i postupak aktivne meditacije koji se dešava dok crtamo i bojimo fraktal. U tom meditativnom stanju, kada je naša svest maksimalno utišana, može se aktivirati intuitivna svest. Fraktalna metoda je prilagođena bespojmovnom doživljaju sveta u čoveku i kao takva je izuzetno sredstvo samospoznaje. Na osnovu istaživanja i iskustava kroz primenu metode, zaključuje se da ljudi mogu razviti talente, iskoristiti potencijale koji su bili blokirani i razviti svoj duhovni aspekt.
Na osnovu čega je zapravo nastala metoda fraktalnog crteža?
Metod je nastao u maju 1990. godine. Istorija njegovog nastanka vezana je za želju da se u pitanjima iz psiholoških testova ne dobiju samo odgovori „da" ili „ne" , već potpunije i detaljnije informacije o čoveku koji se testira, ne opterećujući ga ponekad prevelikim brojem pitanja. Pošlo nam je za rukom da kreiramo sistemski test crtež u kojem onaj ko se testira ne može svesno da utiče na ono što crta zato što su mu, dok crta, oči obavezno zatvorene. Dobijeni crtež boji se velikim brojem drvenih bojica, koje se biraju, takođe zatvorenih očiju. A kvalitet dobijenog crteža i nijanse i boje koje diminiraju u njemu - očigledno su ukazivale na različite aspekte stanja samog autora crteža.
Godine 1991. za ovaj način testiranja bila su ustanovljena jednostavna pravila i istovremeno je nastao „ključ" za dešifrovanje osobenosti u crtežu. Informacija koja je dobijena na osnovu „ključa" uspešno se uklapala sa preporukama koje se odnose na pridržavanje osnovnih pravila crtanja ovakvog crteža, što je, sa svoje strane, dovelo do vidljivih terapeutskih rezultata. „Kljč" za crtež već od samog početka bio je dovoljno jednostavan.
Karakteristike su se određivale pomoću sistemskih logičkih zaključaka na osnovu različtih osobenosti crteža. To su vrsta i kvalitet linije u crtežu, osobenosti oblika i kontura polja dobijenih u presecima linija, njihova veličina i još mnogo toga. Ali vremenom je statistika praćenja i analiza sistemskih pozitivnih rezultata velikog broja crteža (u raznim gradovima) postepeno formirala kompleksniji i potpuniji „ključ", što je, sa svoje strane, uticalo na kvalitet i preciznost dijagnostičkog procesa u test-crtežu.
Kako deluje bojenje fraktala na nas
Terapeutski efekat stabilno se održavao, ako su se crteži crtali nekoliko puta. Tako se došlo i do korekcijskih postupaka, posle čega je program FRIS (Фрактальный рисунок) dobio svoj konačni oblik i već se predavao u mnogim gradovima Rusije.
Sam postupak crtanja fraktala je brižljivo osmišljen kako bi se dobila što preciznija slika unutrašnjeg stanja čoveka. O njegovoj ličnosti, karakteru, sklonostima i stanjima će govoriti linija koju povlači po papiru, oblici koji nastaju kao i površina koju crtež zauzima. Bojenje fraktala je opet postupak koji se prepušta našem intuitivnom vodiču: boje se biraju zatvorenih očiju. Vibracija određene boje će privući našu ruku jer i tu ne postoji opcija da biramo nešto jer nam se sviđa ili slaže sadrugom bojom. Ono što je zanimljivo i dragoceno kod fraktalne metode jeste da ona prevazilazi okvire dijagnostičkog sredstva. Nakon dešifrovanja dijagnostičkog fraktala, prelazi se na crtanje korekcijskih fraktala.
Na koji način ova metoda može da pomogne, u čemu je tajna otkrivanja i realizacije širokih kreativnih mogućnosti čoveka?
Nakon mnogo vremena, dobijeno je ozbiljno sistemsko iskustvo upotrebe metode fraktalnog crteža u raznim vidovima delatnosti i raznim profesionalnim zadacima, ali jedno je ostalo nepromenljivo: metod pomaže tamo gde situacija zahteva od čoveka strpljenje i izdržljivost, visoki stepen napetosti, koncentraciju, pažnju, potpunu posvećenost i efikasnu aktivnost u nepredvidljivim ekstremnim uslovima. Zahvaljujući efikasnom načinu crtanja, gde se fina motorika jedinstveno vežba, u uslovima kada su oči zatvorene - otvara se cela lepeza resursnih, a među njima i kreativnih mogućnosti čoveka - onih, koje su vezane za misaone procese, mogućnosti našeg emocionalnog i fizičkog zdravlja.
A tajna je u jednostavnosti usvajanja metode, u dostupnosti instrumenata: drvene bojice, hemijske, gel-olovke i deblji list papira A4. Tajna se krije u fizici boja - mi ovde boju razmatramo kroz njenu energetsku funkciju kroz njene vibraciono-frekvencijske karakteristike. Tajna je u fizici oblika, osobenostima konture, koja se sastoji iz različitih preseka neprekidne linije, koju crtamo zatvorenih očiju.
Crtanje fraktala dozvoljava i našoj kreativnosti da se izrazi, prvo kroz dijagnostički, a zatim i kroz korekcijske fraktale. Međutim, tu se ne završava priča o ovoj metodi. Procesi korišćeni u razvijanju metode su iznedrili različite tipove fraktala kao što su umetnički ili fraktali zdravlja.
Eto baš to: „Stvarati!" Kod umetničkih crteža sačuvana su osnovna pravila fraktalnog crteža - kontura svakog umetničkog crteža radi se samo neprekidnom linijom i obavezno zatvorenih očiju! Crtaju se pejzaži, mrtva priroda, portreti, apstraktne slike i ostalo. Zatim bojimo, naravno otvorenih očiju i pri tom je važno da pamtimo da susedna polja i grupe, čak i najmanjih polja, ne smemo da bojimo jednom bojom: susedna polja bojimo različitim nijansama izabrane boje. Pred mnogim polaznicima otkriva se beskrajni svet harmoničnih boja, oblika i linija i oni često nastavljaju da žive u svetu umetnosti, čak i ako pre upoznavanja sa ovom metodom nikada nisu crtali.
Da li je delotvorna i kod rada na traumama, unutrašnjim blokadama i stresnim stanjima?
Osnovni mehanizam značajne pozitivne dinamike u procesu ozdravljenja, čak i kad je reč o ozbiljnim bolestima je to što čovek pažnju sa svoje blesti, prenosi na zadivljujući samostalni kreativni proces. I zajedno sa ostalim medicinskim sredstvima i metodama, metod fraktalnog crteža značajno ubrzava proces oporavka. Često se koristi u periodu rehabilitacije, kao jedan od delotvornih načina u periodima posle traume, izlaska iz ozbiljne bolesti, a takođe u rehabilitacionom periodu raznih oblika zavisnosti. Metod se široko primenjuje u gerontologiji, u radu sa decom i odraslima koji imaju smetnje u razvoju, u defektologiji. U sam metod ugrađen je čarobni mehanizam samoorganizacije, samospoznaje, duhovnog razvoja. Zahvaljujući tome, metoda se koristi i u grupama razvoja dece ranog uzrasta i u opšte obrazovnim sistemima.
Posebno zanimljiv pomak je stvaranje neke vrste body arta uz pomoć fraktala. Koji su principi po kojima oni funkcionišu?
To je zanimljiv sistem znanja različitih osobenosti našeg organizma - kada razmatramo naš dlan kao „topografsku kartu", na kojoj se nalaze refleksne zone sistema i organa našeg organizma. Koristeći znanja iz oblasti boja mi često i ne spoznajemo koliko pozitivno i mnogostrano naš organizam reaguje na različite kombinacije boja i nijansi, preko različitih refleksnih zona na dlanovima i stopalima.
Polaznici pažljivo proučavaju svoj dlan, gde su i kako raspoređene zone, a zatim na papiru A4 formata crtaju poznatu konturu crteža zatvorenih očiju. Kada završe stavljaju svoju ruku na taj crtež i iscrtaju je hemijskom olovkom. Posle toga se biraju različite boje za te refleksne zone, koje su preko meridijana povezane sa određenim organima i sistemima u organizmu. Dlan na papiru dobija neponovljive (za svakog autentične) osobenosti različitih boja i nijansi. Tada se može nanositi raznobojni crtež na dlan.
Tanzilija Polujahtova je tokom boravka u Srbiji upoznala mnoge naše sugrađane sa ovom metodom tokom brojnih radionica, a u organizaciji Centra za afirmaciju Dar Art će doći u Beograd i na proleće i nastaviti edukaciju metode fraktalnog crteža.
Izvor: Sensa
ISPOVEST ŽENE KOJA SE RAZVELA POSLE 33 GODINE BRAKA: "Uselila sam se u garsonjeru sa jednim koferom, bila sam presrećna"
VELIKI HOROSKOP ZA NAREDNIH 6 MESECI - OD JUNA DO DECEMBRA: Ovan postiže cilj i uspeh, Lav ulazi u novu ljubavnu vezu!
KAKO DA NOSITE PANTALONE AKO IMATE PREKO 50: 6 najboljih saveta profi stilista - izgledaćete mlađe, vitkije i super šik
PSIHOLOŠKI TEST - DA LI MAČKA SA SLIKE SILAZI ILI SE PENJE UZ STEPENICE: Odgovor otkriva kakva ste ličnost zapravo!
TEST LIČNOSTI OD 15 SEKUNDI, IZABERITE KOJA BISTE ŽIVOTNIJA NAJPRE BILI: Otkriva ko ste zaista i kako vas drugi vide!