Svima nama se događa da iz nekog razloga ne možemo da odbijemo poziv za druženje ili uslugu koje zaista ne želimo ni da damo ni da učinimo. I nije stvar samo u druženju, ima tu stotine načina da neko od nas da više nego što je spreman a sve zato što ima potrebu da non-stop udovoljava drugima. Na srpskom jeziku termin people pleasers prevodimo kao udovoljivač, što malo rogobatno zvuči ali i precizno objašnjava tu staklnu i isrpljujuću potrebu da udovoljimo i zadovoljimo sve oko nas bez obzira na stepen bliskosti ili važnost odnosa.
Prekinite sa ovom životnom zavrzlamom zbog koje se stalno osećate loše i usvojite nove strategije ponašanja koje će vam olakšati da kažete „NE“:
1. „Ovo nije vreme koje mi odgovara ali znam ko može da ti pomogne.“
Ovaj trik primenjujte u situacijama kada od vas novajlija ili početnik traži savet ili konsulatciju kako bi se popeo na hijerarhijskoj lestvici.. Ukoliko možete, izaberite da ga preusmerite na pravu adresu i ljubazno objasnite da nešto nije vaše uže polje delovanja.
2. „Hvala na pozivu ali moram da odbijem, jer sam već preuzela previše obaveza na sebe.“
Stručnjak za komunikaciju Majkl Tompson objašnjava da je ova jednostavna rečenica izuzetno delotvorna kada želite da odbijete nekoga, jer se obraća onom delu sagovornikove ličnosti koji je i sam na sebe verovatno preuzeo previše obaveza.
3. Koristite umekšano „ne“
Kako ne bismo zvučali i delovali grubo i arogantno, umesto „NE“, često ulazimo u objašnjenja, izgovore, pričanje priča o razlozima zašto nešto ne možemo. Umekšano „ne“ nam omogućava da nežno ali odlučno odbijemo nešto uz najkraće moguće objašnjenje. Najbolje je koristiti ovu strategiju u odnosima sa relativno bliskim ljudima i to onima za koje procenjujete da će vaše kratko objašnjenje prihvatiti bez daljih pritisaka. Kažite „ne“ a onda ponudite objašnjenje u maksimalno 3 do 4 rečenice (na primer: „Ne, neću moći u utorak na kafu. Za taj dan imam zakazano već previše obaveza i ne bih mogla da ubacim još nešto u raspored.“)
4. „Volela bih da mogu, ali postoje druge stvari koje sam već obećala.“
Autor Rajan Holidej navodi da svaki put kada kažemo „da“ nečemu, ujedno smo rekli i „ne“ nečemu drugom. Ako pristanemo na piće posle posla, rekli smo ne večeri sa porodicom. Ako u nedelju pre podne prolazimo biznis plan za za drugaričin posao, rekli smo „ne“ našem času pilatesa ili šetnji sa partnerom. I ovde ne treba da se uvlačite u objašnjavanja i predugačke priče. Dovoljno je jasno da ste već nečemu ili nekome drugom reklo „da“.
5. „Rado ću ti pomoći, a s obzirom da je posao u pitanju volela bih da utvrdimo neku nadoknadu.“
Uvek je nezgodno kada od vas traži neku profesionalnu uslugu u neposlovnom okruženju. Frilenserka Ana Kodrea-Rado ima jedinstveno rešenje: „pick your brain fee“. Ova situacija vam je sigurno poznata kada u nekoj oblasti imate informacije i znanje, a druga osoba „samo hoće da vas priupita za nekoliko stvari“. Kako da prepoznate ovo ponašanje? Znate ono kada vas neko pozove na kafu, a razgovor se pretvori u neformalne konsultacije o biznis planovima koje osoba kasnije sprovede u delo, a vi ostanete iscrpljeni? Ili malo malo pa vas zove da vas „pita samo još ovo“. Traženje honorara za ove konsultanske sesije će svakako umanjiti i broj ljudi koji će od vas zahtevati probono sesije.
6. „Hvala na pitanju ali ja (to) ne radim.“
Kada nešto ne želite da radite, probajte da kažete da ono što se traži od vas jednostavno NE radite. Ne da ne možete - jednostavno ne radite! Na primer, prijateljica zna da pravite odlične postove za instagram i zamoli vas da joj za neku priliku izdizajnirate prezentaciju od 20 slajdova. Njjednostaniji odgovor je „Ja to ne radim.“
7. „Moram da odbijem zbog razloga koje ne mogu da ti kažem.“
Ovo je zaista evergrin za sve vas koji se borite protiv svog unutrašnjeg „udovoljavača“. Imate tajne razloge i to je sasvim dovoljno kao objašnjenje za vašeg sagovornika.
Izvor: Sensa