Samoprihvatanje je odnos prema sebi u kom bezuslovno prihvatamo sebe uprkos bilo kakvim slabostima ili nedostacima. Ovaj odnos je često narušen, tako da se u životu borimo, a boreći se zaboravljamo da je osnova te borbe prihvatanje nas samih baš onakvima kakvi jesmo i drugih baš onakvih kakvi jesu, kao i okolnosti, životnog puta...

Ako nešto ne prihvatamo o sebi, zaglavljujemo se u tom obrascu, tako da nam se on iznova i iznova vraća kroz životne situacije sve dok to ne prihvatimo. Ono čemu najviše pružamo otpor, uporno se iznova pojavljuje.

Učenje Satyananda yoge nas podseća da se duhovni put kreće spiralno, nikako pravolinijski, a kako prolazimo kroz spiralu vremena i prostora, nailazimo na situacije koje smo pokušavali da izbegnemo, opovrgnemo, ne vidimo, ne prihvatimo. Stalno nailazimo na slične situacije, samo drugačije upakovane. Društveni odnosi, iskustva, okolnosti u porodici, partnerski odnosi, prijateljstva, radno okruženje... bilo šta od toga uvek nas vraća u isti krug sve do trenutka kada treba da prihvatimo situaciju tj. istinu, i time je prevaziđemo jer ukoliko to ne učinimo ciklus se ponavlja.

"Prihvatiti sebe baš onakvima kakvi jesmo, druge onakvima kakvi jesu, shvatiti šta se može promeniti a šta ne može, vrhunske su spoznaje i treba da budu dostupne našoj svesti." Swami Satyananda

Epiktet je u svoju školu za učenike primao samo one koji su znali da odgovore na pitanje: Šta možeš u životu da kontrolišeš, a šta ne? Odgovor na ovo pitanje je zahtevao visok nivo svesti i mudrosti, što mu je omogućavalo selekciju najkvalitetnijih učenika.

Danas nas Satyananda yoga podseća da ljudi imaju otpor prema promenama, vole da se uljuljkuju u svoje navike, obrasce ponašanja i zonu sigurnosti, dok zaboravljaju da je najveća mudrost sakrivena u odgovoru na pitanje: Šta mogu da promenim, a šta ne? Ovoj spoznaji yoga nas vodi kao univerzalna kultura okrenuta samoposmatranju. Samoposmatranje u izolaciji vodi nas do dubine našeg bića i omogućava odgovore na pitanja: Šta je ovaj život, zašto smo rođeni?

PageBreak

Svest kao svedok

Swami Satyananda nam je ostavio određene preporuke za koračanje putem yoge, a to su: služi, voli, pruži, daj, budi dobro, radi dobro, meditiraj.

Da bismo lakše usvojili te savete, možemo da praktikujemo Swan tehniku; to je jedna od tehnika Satyananda yoge koja počiva na sledećim načelima:

1. Prihvati da nesavršenosti postoje.
2. Prestani da kritikuješ te nesavršenosti.
3. Razvijaj druge mogućnosti.

Reč Swan je akronim sledećih pojmova:

S (strenght) – snaga
W (weakness) – slabost
A (acceptance) – prihvatanje
N (needs) – potrebe

Po rečima Swami Satyanande, rad na ovim aspektima pomaže nam da budemo bliže samoprihvatanju: "Svesnost i razvoj svesti putem praktikovanja yoge i meditacije, omogućava nam da zauzmemo poziciju kao da se izmičemo iz nas samih i posmatramo sebe i svoje doživljaje. To nam omogućava dublje proživljavanje, da postanemo svedoci svega što nam se dešava i da konačno prihvatamo stvari onakve kakve jesu.

Upražnjavanjem ove tehnike možemo da spoznamo stavku po stavku, odnosno – da spoznamo svoje potrebe, snagu svog bića, svoje slabosti i to koliko smo sposobni da prihvatamo.

Kada postanemo svedoci sebe i svojih okolnosti, postajemo povezaniji sa svojim velikim Ja, svojim središtem, sopstvom, čulima, telom, onim što mi zaista i jesmo, a to je mnogo više od onoga što svakodnevno doživljavamo. Um je prepun turbulencija, pokreta, želja, težnji, emocija, misli koje često lutaju, raznih stanja koja nas obuzimaju (ljutnja, tuga, strast)... Sve to zaustavljamo u procesu meditacije i posmatramo da bismo sagledali, rešili problem i dozvolili svom Višem Ja da se ispolji."

PageBreak

Umirite um

Kada se borimo sa problemima i kada smo nemirnog uma, mi se u suštini borimo sami sa sobom. Sve dok se ne umirimo nismo u stanju ni da sagledamo činjenicu da se, u stvari, borimo sami sa sobom i da se ponašamo kao pas koji pokušava da uhvati svoj rep. Uznemiren čovek nije u stanju da vidi sebe.

Kada imamo problem, potrebno je da se najpre umirimo i dođemo do tačke kada posmatramo svoj problem i sve što ga okružuje bez uplitanja u njegove sadržaje. Tada smo posmatrači sebe i pristup rešenjima je mnogo veći.

Swami Satyananda je govorio: "Um je čovek i ako smo u borbi – mi smo u borbi sa sobom. Kada čovek prihvati ono što jeste, svoj put, sudbinu, okolnosti, on je načisto sa sobom i tada borba prestaje. Kada je um miran i mi dopiremo do svog Višeg Ja, tada smo na izvoru svih spoznaja, tada smo ono što jesmo i sve što činimo u svom životu trebalo bi da činimo iz te pozicije – smirenog uma."

Molitva spokoja glasi ovako:

"Bože, podari mi spokoj da prihvatim ono što ne mogu da promenim, hrabrost da menjam ono što mogu da promenim, i mudrost da razlikujem jedno od drugog."