Planina Kajlaš (Kailash) nalazi se na severnom obronku planinskog lanca Himalaji i zauzima područje na zapadu Tibetanske visoravni. Izdiže se na 6,714 m nadmorske visine.

Sačinjena je od crnih stena i svojom prirodnom simetrijom podseća na dragulj, zbog čega su joj Tibetanci dali ime Kang Rimpoche - snežni dragulj. Područje oko planine Kailash je stenovito i suvo, prošarano mnogobrojnim rečicama i jezerima kristalno plave boje.

Ova planina slovi za sveto mesto - to je sveta planina u religiji Hindusa i Tibetanaca. Za njih, planina Kailaš je duhovni centar sveta, jer tu izviru svete reke Indus, Sutlej i Bramaputra. Hindusi veruju da na vrhu planine obitava gospodar Shiva, jedno od tri glavna božanstva u hinduističkoj religiji.

Zbog svog duhovnog značaja, alpinistima je zabranjeno da se penju na ovu planinu. Kročenje na njen vrh smatra se svetogrđem i postoji verovanje da se svaki ovakav pokušaj završava smrću onoga ko pokuša to da uradi.

Kako vaspitavaju decu na Tibetu: osmeh zbog osmeha...

Svake godine, pripadnici budističke i hinduističke religije iz celog sveta dolaze na hodočašće pod planinom Kajlaš. Hodočasnici kruže oko svete planine, izgovaraju svete molitve i meditiraju. Hodočašće traje oko tri dana, koliko je hodočasnicima potrebno da obiđu jedan krug oko planine, dužine od 52 km.

Verovanje je da, kada se obiđe krug oko svete planine, pojedinac biva pročišćen od svih grehova koje je uradio tokom života.

Zbog duhovnog značaja, mitova i verovanja koja se vezuju za ovu svetu planinu, Kajlaš je danas poznata turistička destinacija mnogim turistima i avanturistima koji istražuju Himalaje i koji žele da upoznaju kulturu i duhovni život naroda koji ovde žive, piše Virtualni grad.

PageBreak

Molitvena "kora" je hodočasnički krug dug 52 km

Posle dva putovanja na Tibet dragulj, pod naslovom "Sveta planina Kajlaš - Hodočašće na Tibet", izbrusio je arhitekta dr Milan Rakočević, profesor Univerziteta u Beogradu, Novom Sadu i Novom Pazaru, autor više desetina zdanja u zemlji i u svetu, većeg broja knjiga i niza stručnih radova o arhitekturi, nosilac prestižnih nagrada i vrednih priznanja u ovoj oblasti.

Iskusni planinar i svetski putnik, osvajač planinskih vrhova na četiri kontinenta, istraživač Sahare i prostranstava Australije, Uskršnjih ostrva, Aljaske i Sibira, vratio se s Tibeta s prtljagom punim impresija i pretočio ih u knjigu.

Na planinu Kajlaš koja slavom, skladnošću i simetrijom nadmašuje sve planine sveta, koja je za vernike azijskih religija sama osovina sveta i sedište njihovih vrhunskih božanstava, ljudska noga ne stupa. Hinduisti, budisti, bonpoisti, džainisti i tantrički budisti dolaze do podnožja ove usamljene planine da bi u najdubljem strahopoštovanju prešli put molitvene "kore", hodočasnički krug dug 54 kilometra koji opasuje svetu planinu.

Kora znači veliki fizički i duhovni napor, zahteva izvanredna odricanja. Na tom putu se hodočasnici suočavaju i s otiscima stopa u kamenu slavnog učitelja, pesnika, filozofa i askete Milarepe (1052-1135).

Obilaskom kruga, na putu kore, naglašava Rakočević i "hrišćani, muslimani i judaisti mogu razaznati prisustvo i svojih božanstava na tom mestu, a ateisti imaju priliku da se u miru posvete evokacijama svojih visokih ideala". Uslov za to je da "putnik treba da oseti da se nalazi u carstvu tako visoke realnosti koja je u svemu važnija od njega samog. I da to poštuje".

Tibetanski test ličnosti koji ispunjava želje...

Onda će doživeti i spoznati šta je "okrepljenje i oslobođenje od čovekovog zavaravanja oko častoljublja, bogatstva i sujete" i punu svest o tome da "iskušenje moći i slavemože duboko da izobliči čoveka i uništi mir njegove duše".

Uostalom, profesor Rakočević navodi reči koje je čuo u nekom hinduističkom hramu u Delhiju: "Ti si majstor, ti si dleto, kamen"... "Dakle, sve je u tebi, više sile se ne mogu pridobiti nekim varanjem, molitve i preobražaj se mogu roditi samo iz tvog srca", glasi jedna od bitnih poruka ove jedinstvene, dobrodošle knjige profesora dr Milana Rakočevića, piše Politika.