Kao i svaka žena, volite lepo da izgledate, da ukrasite lice šarenim pigmentima dekorativne kozmetike, ali zabrinuti ste zbog štetnih sastojaka koji se u njoj nalaze? Činjenica je da deo šminke koju stavljamo na lice apsorbujemo kroz kožu, a deo čak i pojedemo. Na primer, verovatno ste već čuli podatak da prosečna žena tokom života pojede i do tri kilograma ruža. Srećom, postoji zdravije, sasvim prirodno rešenje. Da li ste spremne da se otisnete u pustolovinu ručne izrade replike omiljenog ruža? Iz prve ruke tvrdim, nije ni približno zahtevno ni skupo kao što mislite.

Koliko je jednostavno sa malo materijala i pribora napraviti prirodnu, ručno izrađenu šminku uverila sam se na radionici dekorativne kozmetike u zagrebačkom centru Anias de Moras. Sa svojim učiteljem, aromaterapeutom Sašom Radulovićem, srela sam se u njegovom domu. Po kratkom postupku pretvorili smo njegovu dnevnu sobu u kreativnu radionicu koja je prštala šarenim bojama i mirisima.

Tamo su se raspršile moje dotadašnje predrasude o izradi šminke: velika sterilna fabrička hala ispunjena bučnim mašinama čije metalne mešalice miksuju sastojke dok se među njima vrzmaju radnici koji im samo asistiraju, a mehanički divovi na kraju izbace gotov, zapakovan proizvod. Ni trunke prirode, ni mrvice ženstvenosti, ni tračak bleštavila boja i zavodljivih jarkih nijansi koje inače vezujemo za proizvode za ulepšavanje. Ali za našu kreativnu "laboratoriju", na moje iznenađenje, bio je dovoljan čajni stočić ispred kauča na kojem sam se prijatno smestila.

Kako to da je jedan muškarac odlučio da toliko vremena, volje i truda posveti proizvodima za ulepšavanje žena, pitala sam se još i pre našeg susreta. Moj sagovornik, kako sam saznala, već šest godina se bavi primenjenom aromaterapijom u sklopu koje eterična ulja koristi za rešavanje zdravstvenih tegoba. Osim toga, već godinama izrađuje aromaterapijsku kozmetiku i prirodne sapune pa je na red za proučavanje, krajnje spontano, došla šminka, kaže Saša.

Kad je pre dve godine pokušavao da pronađe pravilne mere i sastojke za izradu dekorativne kozmetike, kaže, to nije bilo jednostavno. "Zamislite da vam dam brašno, jaja, mleko i čokoladu da od toga napravite kolač, a vi ne znate ni postupak ni mere", približio mi je kuhinjskim rečnikom svoje početničke sate koketiranja sa šminkom. "Nakon više od godinu dana eksperimentisanja i igranja s bojama, traženja idealnih mera, najboljih sastojaka, estetski privlačne ambalaže i mnogo uloženog truda, dodajući malo jedne supstance, malo druge, malo treće i mešajući ih, uspeo sam da nađem idealnu gustinu i teksturu", ispričao mi je Saša, koji danas s velikim zadovoljstvom podučava druge pravljenju prirodne mineralne šminke. Iz njegove dekorativne laboratorije izlazi sve, od pudera preko tuša za oči do maskare. Pitam ga šta mu je i dalje izazov. "Zasigurno olovka za oči jer se smesa vrlo brzo hladi pa je teško da je u vrlo kratkom roku oblikujem i prebacim u drvenu olovku." A zbog kog dekorativnog proizvoda žene najčešće dolaze kod njega? "Definitivno zbog ruža!" zaključio je Saša, pa smo se i mi odlučili na izradu jednog.

U svega nekoliko staklenih i plastičnih posudica smešali smo smesu za ruž od gotovo jestivih sastojaka: maslaca manga, macerata mahune vanile, hidrolata bosiljka i pigmenata u nekoliko crvenih nijansi. "Osim boje, ruž može imati i podmlađujuće sastojke i aromu koju vi želite", napomenuo je Saša. Moj ruž je već tokom izrade odisao aromom štapića vanile. Očekivala sam komplikovan postupak, dugotrajno mešanje sastojaka za šporetom, sate hlađenja i čekanja, a bilo je dovoljno 20 do 40 minuta za izradu jednog proizvoda. Zatim sam se oprobala, uz Sašinu pomoć, i u izradi senki za oči. Okružena sjajnim i mat česticama boja teško sam izdvojila dve smeđe nijanse.

PageBreak

Boje iz prirode

Zanimalo me kako prirodni pig­menti mogu da imaju tako intenzivne boje i hoće li ruž na bazi prirodnih sastojaka moći da konkuriše svom fabričkom dvojniku svojom postojanošću na usnama. Brzo je usledio odgovor. Iako me Saša na početku radionice upozorio da pažljivo rukujem s pig­mentima kako ne bih obojila svoj rukav ili njegov beli tepih, prah temeljne boje prosuo mi se po ruci i obojio nekoliko prstiju u krvavocrveno.

Iako sam prste odmah prebrisala vaticom natopljenom sredstvom za skidanje šminke, pigment je bio postojan i potpuno je izbledeo tek nakon što sam nekoliko puta oprala ruke.

"Svi proizvodi za šminkanje dobijaju se od samo osam temeljnih pigmenata, koji međusobnim mešanjem prave čitavu paletu nijansi", objasnio je Saša. U odabiru i mešanju boja, dakle, granica je samo vaša mašta.

Boje, odnosno pigmenti koji čine okosnicu dekorativne kozmetike, sačinjene su od oksida, prirodnih jedinjenja koji nastaju kao proizvod oksidacije metala ili minerala i biljnih pigmenata. Jedni i drugi pod svoje poreklo upisuju prirodu. "Osnova pigmenata dobija se iz 100 odsto biljnog porekla (hlorofil, sokovi biljaka, kora stabala...) i 100 odsto mineralnog (oksidi, gline...)", dodao je Saša.

Izrada šminke od "šarenih prahova" dobijenih iz prirode nije novotarija. Njihovo ­korišćenje datira još od praistorijskog vremena. Drevne civilizacije Egipćana, Indijanaca, Grka, Asteka, Rimljana i Kineza koristili su ih za za prve crteže u pećinama i za ukrašavanje lica muškaraca i žena. Pritom su najčešće upotrebljavali pigment crvenog okera. Ta crvena boja, koju sam koristila i ja, dobija se od oksida gvožđa, kristala hematita ili zemlje crvenice. Mineralne pigmente koji se koriste za izradu šminke možete nabaviti u brojnim web shopovima ili internet prodavnicama koje prodaju nanopigmente.

PageBreak

Šminka koja neguje

Baveći se prirodnom kozmetikom već niz godina, moj sagovornik se susreo i s brojnim poražavajućim podacima. "Prosečan ruž sadrži i do nekoliko stotina hemikalija, a uprkos brojnim zdravstvenim deklaracijama, nisu uvek sve hemikalije sigurne." Taj negativni "pečat" nije samo obeležje ruževa nego svih dekorativnih proizvoda. Zato kao pobornik zdrave, a ujedno i funkcionalne kozmetike Saša za izradu šminke koristi dodatke i boje koje ne sadrže sintetičke materijale, hrom, nikl i druge teške metale, ftalate, parabene, derivate nafte i sintetičke mirise.

"Biljna ulja i maslaci koji se koriste na radionici su hladno presovani i nerafinisani, hidrolati su bez etanola i konzervansa, a eterična ulja su hemotipizirana (jasno hemijski i botanički definisana) i kontrolisanog sertifikovanog porekla. Prednost takve prirodne, mineralne kozmetike u tome je što ona ne sadrži konzervanse, aditive, veštačke mirise i emolijente koji zajedno mogu da podstaknu začepljenje pora i nastanak akni, rozaceu ili isušivanje kože. Mineralni pigmenti, koji su sastavni deo ruževa i ostalih proizvoda, otporni su na temperaturne promene i stabilni kod spoljnih uticaja poput znoja, vode ili suza", zaključio je Saša.

Odlučila sam da iste večeri testiram njegove tvrdnje. Iako su retki ruževi, fiksirani olovkom za usne, koji mogu izdržati na mojim usnama tri do četiri sata, ovaj se pokazao ozbiljnim kandidatom da zameni moj omiljeni "fabrički" ruž. A ništa nije moglo da se meri s mojim ponosom kad sam svima otkrila da, osim što sam ga sama napravila, iza lepe boje i intenzivnog sjaja ne skriva nikakve štetne hemijske materije.

Kako sve više žena vodi računa o tome da se zbog njihove lepote i ulepšavanja ne narušava priroda, ne eksploatišu se radnici i da se proizvodi koje koriste ne testiraju na životinjama, nego da se ističu sertifikatima prirodnog, organskog i fair traide, centar Anias de Moras je idealno mesto na kom uz pomoć svoje mašte i vrednih ruku možete izraditi prirodan i unikatan dar za sebe i svoje savesne prijateljice.

Recept za crveni ruž

  • 2 g maslaca od manga
  • 0,5 g karnauba voska
  • 1,5 g crvenog pigmenta za bazu
  • 1,2 g narandžastog pigmenta za bazu
  • 0,3 g belog pigmenta za bazu
  • 1,9 ml hidrolata bosiljka (kemotip linalol)
  • 1,8 g crvenog pigmenta za sjaj
  • 0,8 g ružičastog pigmenta za sjaj

Mangov maslac i karnauba vosak stavite u malu staklenu posudu pa ih lagano zagrejte na pari. Kad se sastojci otope, dodajte pigmente za bazu (crveni, narandžasti i beli) i hidrolat bosiljka. Nakon 2-3 minuta mešanja postupno dodajte pigmente za sjaj (crveni i ružičast) dok ne postignete željeni intenzitet, odnosno sjaj.

Više o centru pročitajte na www.anias-de-moras.com.