U vremenima kada nas mnogo toga sputava, ograničava i pritiska, najteže je izgleda znati odgovore na pitanja: kuda i kako napraviti korak dalje, korak više, korak brže…za sebe, svoje okruženje, svoj tim, svoj biznis. U vremenima u kojima je PROMENA sve, naša jedina konstanta i magični opis tog novog normalnog, ova teška pitanja javljaju se previše često, a nespremnost da na njih odgovorimo još češće.

LINEARNOST KOJA NAS SPREČAVA DA MENJAMO EKSPONENCIJALNO.

Kada na suštinska pitanja kuda i kako dalje, odgovaramo ad hoc, usputno, oslonjeni nekad na intuiciju, a nekad na činjenicu, neintegrisano, ispitujući i slušajući različite pojedince, naši odgovori su eventualno dobar skup taktika. Linearnim planiranjem ovakvih aktivnosti i njihovim stavljanjem u okvir od 0, 3, 5 ili izuzetno 10 godina, spremni smo da preživimo, ne i da odemo korak dalje, na sledeći nivo, da evoluiramo i doživimo eksponencijalni rast. Ni kao pojedinci ni kao biznis. Jer linearno uvek dodajemo konstantu kroz vreme, a do eksponencijalnog rasta dolazimo množenjem konstante. Linearnim odgovaranjem na pitanje What’s Next? ostajemo dugoročno zaglavljeni u pasivnom reagovanju na sve promene i poremećaje (disruptions) koje nam okruženje servira, a koji iziskuju mnogo internih resursa i napora. Zato vreme konstantnih promena i poremećaja, mnogo bržih nego u prošloj deceniji i prošlom veku, zahteva drugačiji pristup. Pristup paralelnog bavljenja i onim taktičkim aktivnostima u narednih godinu-dve, koje nas održavaju tu gde smo, kao i aktivnostima kreiranja željene budućnosti – naše sledeće destinacije, našeg proaktivnog odgovora na promene, našeg eksponencijalnog rasta i evolucije.

STRATEGIJA OD 3,5, 10 GODINA KAO PRIVID SIGURNOSTI?

Ako je promena jedina važna konstanta, zašto pravimo strategije za naredne 3, 5 ili 10 godina? Srednjoročne, dugoročne i zaokružene na baš ove cele brojeve. Možda jer nam takav plan daje privid sigurnosti u najnesigurnoj budućnosti? Možda jer nam takav plan daje siguran „materijal“ koji komuniciramo i oko kojeg angažujemo najvažnije interne resurse – ljude oko sebe? Ako smo dovoljno hrabri da stalnu promenu doživimo kao najvećeg pokretača, da sagledamo sebe ili svoj biznis iz drugih i drugačijih perspektiva, budućnost će postati ne samo povezana s nekom brojkom, već jasna destinacija na koju usmeravamo sve svoje napore. A ta željena destinacija zahtevaće planove i mnoge srednjoročne i dugoročne promene – načina razmišljanja, vrednosti, stavova, strukture, procesa, vrednosti koje nudimo itd, ali će one imati jedinstven kompas i zajednički imenitelj. Imaće novi KPI (merilo uspeha) i novi horizont koji može i ne mora biti potkovan datumom i danom, ali mora biti jedini zajednički kriterijum svih onih koji u taj horizont veruju. Novi horizont, danas možda potpuno nevidljiv i nedostižan, je evolucija za kojom tragamo. Naš sledeći nivo igrice. Nivo koji od igrača zahteva pre svega da bude ljubitelj promena (change lover), da svu svoju strast utka u viziju (passion for vision) i da uvek teži zvezdama (striving for a stars).

POČNIMO OD SVRHE – ONA ĆE NAS DALJE VODITI.

Sve oko nas i sve u kosmosu, evoluira, kreće i transformiše se. Baš kao i energija, koja se nikad ne uništava već se kruženjem uvećava i pretvara u druge oblike. Evolucija je snaga utkana u DNK mnogih velikih promena. Evolucija znanja, ljudi, tehnologije, energije, jezika itd, donosi promene koje nas unapređuju, kao jedinke i kao ceo ekosistem. Zato potraga za sopstvenom evolucijom zahteva vraćanje na sopstvenu energiju i svrhu postojanja, ljudske ili biznis jedinke – na sopstveno Why. Ta svrha ima snagu da nas povede dalje, na nove i više nivoe, da nas redefiniše i nesumnjivo postaje kritičan pokretač svakog rasta. Ona postaje okvir i kriterijum na osnovu kojeg ćemo sopstvenoj organizaciji, delovima organizacije, liderima ili sebi kao pojedinicima, pomoći da znamo šta je naša buduća destinacija i kako da malim i velikim koracima do nje stignemo. Takva svrha postojanja u modernom biznis okruženju se na velika vrata vraća u centar strategije, pomerajući se iz perifernih pozicija i postavljajući se kao kompas na osnovu kojeg organizacija inovira sve svoje važne aspekte, i na osnovu kojeg prilagođava i kreira odnose sa svim tačkama svog ekosistema. Vreme PROMENA kao jedine konstante, smelo donosi potrebu za izjednačavanjem i unakrsnom upotrebom teorija i poznavanja čoveka, sa ciljem upoznavanja i unapređenja biznisa. Human-centric biznis. Najzad.

DUBINSKA NEIZVESNOST ZAHTEVA DUBINSKO RAZUMEVANJE.

Vreme dubinske neizvesnosti i konstantnih promena, zahteva od nas i dubinska razumevanja. Razumevanja sebe, svoje svrhe i uloge u ekosistemu, težnji, slike željenog uspeha, sopstvenih snaga i resursa kojima raspolažemo i koji nam nedostaju, kao i dubinsko razumevanje onih kojima nudimo određenu vrednost, ispunjavamo određene potrebe i tako unapređujemo njihov život. Dubinsko razumevanje znači da vidljivost na površini nije pravo stanje, već samo posledica nekih raznih nivoa odgovora na pitanje Zašto, koja leže ispod površine. Osmelite se da ih istražite, otkrijete, razumete, redefinišete i odgovorite na njih vašom What’s Next strategijom. Ona će se uvek naći u preseku onog što jesmo, onog što želimo, onog što nudimo i onog što nas okružuje. Bilo da je reč o individualnoj ili biznis jedinki.

EVERY MOVE YOU MAKE, EVERY STEP YOU TAKE.

Sledeća destinacija, novi horizont koji može i ne mora biti potkovan datumom i danom, danas je možda potpuno nevidljiv i neopipljiv, ali svaka naša dnevna odluka mora biti jedan ili hiljadu jedan korak do te destinacije. Kada sagledavamo iz ugla pojedinca, ona nam „štima“ brzinu kretanja, određuje način prevoza, ljude kojim se okružujemo, znanja i veštine koje stičemo, knjige koje čitamo, vrednosti koje drugima pružamo, stavove o tome šta je srž, a šta periferija. Samo ta destinacija može pojedincu odgovoriti da li određeno vreme troši ili investira. Iz ugla biznis jedinke, novi horizont diktiraće promene vizije, ključnih partnera i kolaboratora, kulture i načina razmišljanja, vrednosti, raspoloživih i nedostajućih resursa, portoflija proizvoda i usluga, načina i mesta prodaje proizvoda, usluga i iskustva, cenovne strategije i novih izvora prihoda, stvarajući tako eksponencijalni rast. Svaki potez, promena i unapređenje unutar celog biznis modela, direktno nas ubrzava, usporava ili drži na istom odstojanju od naše željene destinacije. Ako težimo novom horizontu, računa se svaki potez, svaki pojedinac, svaka inovacija i svaki korak. Pravimo ih pametno. Pravimo ih povezano. Pravimo ih kontinuirano. Pričajmo o njima transparentno. Zamenimo kooperaciju kolaboracijom, kao jednim od ključnih What’s Next ponašanja.

I NA KRAJU DANA, MOĆ JE U STAVU I POSVEĆENOSTI. SVE OSTALO ĆEMO NAUČITI.

Biznise, timove ili pojedince, koji vide svoju evoluciju i sledeći nivo, osim izuzetne spremnosti da vide i čuju, karakterišu specifične vrednosti i stavovi koji se ne mogu jednostavno naučiti, a koje dele sa svojim ekosistemom - članovima tima, pojedincima iz okruženja, zaposlenima, partnerima, kolaboratorima:

  • Deep understanding
  • Collaboration, not Cooperation
  • Full transparency and trust
  • Leading with Empathy
  • Passion for vision
  • Change Lovers
  • Striving for a Stars
  • Always moving on
  • Asking itself What’s Next?

Početak ove priče, koji kaže da smo u tački vremenske linije u kojoj je najteže pitanje za pojedinca, lidere i biznise, “kuda i kako napraviti korak dalje, korak više, korak brže”, traži nam da i ova priča završi nekim korakom, velikim ili malim. Neka njen završetak bude početak budućih štiva o ovim izuzetnim stavovima i načinima razmišljanja. Neka bude i kratak podsetnik na tri ključne osobine, koje svakom pojedincu i biznisu mogu pomoći da raste i evoluira i na kojima možemo da radimo od sutra. Možda i od danas, odmah nakon čitanja ovog teksta.

  • HRABROST da prihvatimo stalnu promenu kao jedinu konstantu i najvećeg pokretača
  • SMELOST da se okružimo i smelijim od sebe, jer samo tako možemo videti veću i drugačiju sliku
  • POSVEĆENOST da svaki dan dan pravimo korake, ka željenoj destinaciji, manje ili više vidljivoj.

Imajte smeo i siguran odgovor na svako vama važno What’s Next i ne plašite se da dizajnirate svoje promene. Jer ništa se ne menja, ako se ništa ne promeni. A ako se ne menjamo, onda i ne rastemo.

Jelena Uzelac Vasić, What’s Next? Change Design Consultancy
business & people consultant, executive coach, profesor i predavač.