Iako se finoćai ljubaznost čine kao slični i pojmovi, a često se i koriste kao sinonimi, oni su zapravo veoma različiti.
“Biti fin” je društveni koncept – očekivanje okruženja i poželjno ponašanje. Zadato nam je da budemo fini u ophođenju sa ljudima kako ne bismo stvarali nelagodu njima ili sebi.
S druge strane, biti ljubazan nije toliko u tome da se neko oseća bolje. Radi se o tome da se zaista pomogne nekome, u velikim ili malim stvarima.
Dakle, možemo biti ljubazni prema nekome tako što ćemo im pomoći da srede dvorište, ali nismo ljubazni prema njima govoreći im da travnjak izgleda sjajno ako to nije istina. Jedno je promišljeno - drugo može biti okrutno.
Brene Braun i objašnjenje ljubaznosti
U svom članku „ Jasno je ljubazno. Nejasno je neljubazno”, Brene Braun govori o jednoj od najvećih prepreka uspehu na radnom mestu to što ljudi pokušavaju da budu fini. Oni pokušavaju da sačuvaju sreću i udobnost svojih saradnika ili zaposlenih tako što će biti fini umesto pošteni. Ona piše da „izbegavanjem teških razgovora, uključujući davanje iskrenih, produktivnih povratnih informacija“ mi dovodimo svoje zaposlene do neuspeha.
Zašto? Iz tri razloga:
- Ne govoreći ljudima istinu, oni gube poverenje u nas, a mi umanjujemo svoju pouzdanost.
- Ne govoreći ljudima istinu, podstičemo povećanje nezdravog ponašanja, kao što je pasivna agresija ili zakulisne radnje.
- Ne govoreći ljudima istinu, mi zapravo uzrokujemo da njihov učinak pada.
Dok su Brene Braun i njen tim napisali ovaj članak sa fokusom na radno mesto, ovaj koncept se prenosi na odnose na način koji može biti veoma destruktivan.
Gotovo svakom klijentu kažem da, više od svega, govore istinu. Čak i ako boli. Pošto su fini prema svojim partnerima iz pogrešnih razloga, oni zapravo prave više štete nego koristi. Time što su fini, dovodeći ih u zabludu, oni su zapravo okrutni.
5 priča o “finoći”
1. Priča o finom momku Nilu
Nil je jedan od mojih omiljenih klijenata (a takođe je i dobar prijatelj). I žene ga vole. Zaista je neverovatno kako one hrle ka njemu. I, iz nekog razloga, on jednostavno nije zainteresovan.
Nažalost, Nil je zaista fin momak i ne želi da kaže ovim devojkama da nije zainteresovan jer se brine da će ih povrediti. Dakle, on razvlači i odugovlači, daje im mrvice, čini da se osećaju nesigurno i neželjeno i onda na kraju nestaje.
Pokušavala sam da mu objasnim iznova i iznova da treba da bude iskren sa ovim devojkama – da brzo povuče flaster. Bol će biti intenzivan, ali će proći.
Ali on to jednostavno ne može. U nastojanju da bude fin, on umesto uzrokuje bol zbog odbijanja, ostavljajući ove devojke slomljene. Nije fino. Okrutno je zapravo.
2. Priča o Džejn
Moja klijentikinja Džejn je previše fina prema svojim momcima. Kako? Ona im uvek govori ono što žele da čuju. Ona se nikada ne zalaže za ono što želi i treba, samo se slaže sa svime. Ne želi da ih uvredi ili stresira — veruje da time što je fleksibilna, prateći njihovo vođstvo, čini dobru stvar,
Kao rezultat toga, ona provodi sate razgovarajući sa mnom, frustrirana zbog nedostatka obzira na to što ona želi i što joj je potrebno.
Štaviše, veruje da je oni zapravo i ne poznaju jer, da je tako, znali bi šta ona voli, a šta ne voli i ne bi morala da im govori.
Realnost je da, u želji da bude fina, nije otvorena i iskrena u svojim odnosima. Kao rezultat toga, ona je ogorčena i oni jednostavno ne razumeju zašto. I obično, pre ili kasnije, raskinu.