Komunikacija sa drugima važna je i za naš uspeh i za naš mir, posebno kada smo upućeni na grube ljude, čije bi nas reči mogle povrediti. Sposobnost da se bude grub je veština koju poseduje mnogo ljudi, a koji izražavajući svoje mišljenje na neprihvatljiv način ili demonstrirajući superiornost, snagu, moć i status, a ponižavajući dostojanstvo druge osobe, tako je prirodu bezobrazluka objasnila Nadežda Kazarinova, sociološkinja, autorka studije "Bezobrazluk i uvrede kao komunikacione prakse“. Možda se i vi "pravih reči uvek kasno setite", zato u pomoć priskaču lingvističke studije i savetuju koje biste fraze mogli da iskoristite kao zaštitu.

Lepo i dostojanstveno postaviti čoveka na njegovo mesto jeste umetnost koja se mora naučiti. Važno je u teškoj situaciji zadržati prisebnost i boriti se, a ne ostati sam sa svojim negodovanjem i nezadovoljstvom samim sobom. RBC Life je proučio savete stručnjaka za komunikaciju i psihologiju i prikupio fraze koje će pomoći da se osoba postavi na svoje mesto i zadrži dostojanstvo.

  1. "Podseti me kada sam pitao za tvoje mišljenje? Tako da ne mogu da se setim” – jasno dajte do znanja svom sagovorniku da je dalja diskusija o vašim postupcima, veštinama vaspitanja dece ili porodičnim odnosima besmislena.
  2. "Da li je tvoj život zaista toliko dosadan da se uporno zanimaš za moj?“ – promenite fokus pažnje sa onoga što vaš sagovornik kritikuje u vašem ponašanju ili izgledu. Na taj način možete direktno i prilično ljubazno reći "agresoru" o njegovom netaktičnom ponašanju.
  3. "Da, znam za to, to je deo moje ličnosti" – koristite ovu frazu u slučajevima kada neko odluči da prokomentariše vaš izgled, način govora i oblačenja. Na ovaj način jasno stavite do znanja sagovorniku da ne planirate da menjate stil odevanja ili stil života zbog njegovih reči.
  4. "Svako ima pravo da odlučuje za sebe, tako da ja odlučujem za sebe, a vi odlučujete sami za sebe“ – takav odgovor će prilično pristojno obavestiti sagovornika da poštujete njegovo mišljenje, ali ne planirate da nastavite diskusiju.
  5. "Zašto mi to govoriš pred svima? Ne pitam 'Zašto?' Pitam se zašto si to sada rekao?“ – smirenost će biti ključ ružne situacije kada se suočite sa netačnim izjavama upućenim vama, možete se ljubazno i smireno raspitati o svrsi takve pažnje prema vama.
  6. "Kakva neočekivana pomisao, moraću da razmislim o tome“ – posle toga treba da prebacite pažnju na bilo koju fizičku radnju: otvorite prozor ako je u sobi zagušljivo, popijte vodu, ponudite sagovorniku čaj ili kafu. U zavisnosti od situacije, izaberite odgovarajuću akciju i tako možete ispravno voditi razgovor u pozitivnijem pravcu.
  7. "Vidim da ste ljuti, jako mi je žao. Kako mogu da vam pomognem? – ovaj metod će vas pokazati kao velikodušnu osobu.
  8. "Da li ste uvek ovako ljuti?" - ponekad i sam bezobraznik ne primećuje svoj agresivan ili grub odnos prema drugima, pa mu postavite direktno pitanje da li je stalno ljut i nervozno reaguje na ono što se dešava – može da ga "uspori".

Tehnika slaganja do apsurda

Postoji još jedna zanimljiva tehnika - slaganje sa bilo kojom frazom sagovornika, tako dovodite situaciju do apsurda. Na primer, došli ste u kliniku, ušli u ordinaciju i čuli: "Na vratima piše da je pauza od 9.45 do 10.00. Zar nemate oči?!" Trebalo bi mirno da odgovorite: "Naravno, ja nemam oči. Kako ste suptilno ovo primetili!”

Takođe, povremeno možete čuti od starijih ljudi: "Vidi, kakvog si pametnog momka našla“, a vi tada ljubazno objasnite: "Da, uopšte nisam glup, slažem se sa tobom."  Možda će tada zalihe agresije isteći i ostaviti mesto za humor i normalan dijalog. Ovakva reakcija može nastali skandal svesti na normalan razgovor.

BONUS VIDEO:

RTS planeta Dr Vladeta Jerotić: Šta nikada ne treba govoriti i raditi