Da život želi da provede baveći se dizajnom, Slobodan Jovanović Coba otkrio je sedeći u radnji za izradu firmi i natpisa svoga oca, instituciji koja je postojala u vremenima kada su ljudi imali potrebu da iznad prostora njihove firme stručnjak za slova ispiše: krojač, bravar ili poslastičarnica. Provodeći vreme u toj radnji u kojoj su mirisale boje, plastika i razređivači "strašno retro i strašno lepo" začarala su ga slova, pa danas mnogo problema u profesionalnom životu pokušava da reši najpre slovima, pa ako baš ne ide, traži druge načine.

"Pored svojih funkcionalnih karakteristika, slova imaju i estetsku vrednost koja je u stanju da proizvede određenu emociju", kaže Coba. "S druge strane, tipografija ima svoje zakonitosti i preciznost pri izradi slova i njihovog korišćenja, a od vas taži red i staloženost. Tipografija, u stvari, predstavlja kontratežu nemirnom duhu koji profesija dizajnera stvara."

Budući da je oduvek znao "šta će biti kad poraste" sve je teklo prirodno: završio je najpre srednju dizajnersku školu, zatim slikarstvo na Akademiji lepih umetnosti u Firenci, pa jednogodišnji specijalistički kurs dizajna. U Beograd se vratio usred rata i počeo da radi kao dizajner, a kupovina prvog Mac kompjutera otvorila mu je nove, nezamislive dimenzije umetničkog izražavanja. Punih deset godina istraživao je najpre svoja znanja i mogućnosti u dve dizajn i advertajzing agencije, a 2003. osniva Coba & Associates, dizajn i brending agenciju. U međuvremenu, paralelno, isijavao je svoju drugu veliku opsesiju - puštao muziku u klubovima, radeći kao DJ.

"Nedavno smo u jednom društvu razgovarali o tome šta je kome odlučujuće pri kupovini stvari. Nekome su najvažnije tehničke karakteristike, drugima fuknkcionalnost, a meni je presudno da mi se stvar dopada. Da mi je lepo, da uživam dok je gledam. To me neverovatno smiruje. U poslednjih nekoliko godina, kada je i kod nas počelo da biva formirano tržište shvatio sam da će se pojaviti potreba za saradnjom sa kompanijama i specijalizovanim agencijama koje dizajn tretiraju kao suštinsku komponentu u prezentaciji i prodaji proizvoda. Zato, dizajn nije jedna od stvari koje mi radimo, nego glavna stvar; to je priča o inovativnosti, onome što mi proživimo, prežvaćemo, progutamo pre nego što proizvod izađe na tržište. Oblikovanje proizvoda svuda je oko nas i izuzetno je važno, iako toga nismo uvek svesni: sve ovo što nas okružuje, ovaj prostor, sto, čaša, kutija cigareta, sendvič na tanjiru... sve je to neko dizajnirao. To je neraskidivi deo naše stvarnosti koji podiže kvalitet ljudskog života, oplemenjuje ga i zato nastojim da budem što glasniji advokat dizajna."

PageBreak

Dizajn kao komunikacija

Trudeći se da koristi najviše slova (uz ilustracije i fotografije) Coba i njegov tim stvaraju dizajnerska rešenja za logotipe, ambalaže ili filtriraju i formalizuju predloge svojih klijenata, dajući im jasan i komunikativan oblik koji će im pomoći da prodaju svoje proizvode. Oni su nešto kao prevodioci, posrednici između želja i potreba klijenta (između ostalih to su i Carlsberg, Philip Morris, Imlek...) i konačne estetske i likovne obrade proizvoda pre pojave na tržištu.

"Osnivajući Coba & Associates studio za dizajn verovao sam da, ako osećaš da ti je za kvalitetan život potrebno i lepo okruženje, moraš ga sam stvoriti, da je veliki niz malih koraka jedini u stanju da napravi promenu. Problem dizajna na prvom mestu je u mentalitetu i edukaciji jer nije dovoljno oponašati nešto, već ga shvatiti, kako bi se razumeo smisao. Nekada je to lako, dođe brzo, nekada ne. Savremen pogled na svet i istraživanje novih finesa u komunikaciji prave suštinsku razliku između ljudi pa i njihovih kulturnih plaformi. Stvorili smo dobru reputaciju Agenciji koja se ovim poslom ozbiljno bavi i sada imamo respektabilan tim od petnaestak ljudi koji kreativno i odgovorno rade. Mali jubilej, pet godina postojanja agencije proslavili smo pokretanjem on-line magazina "Designed" i ekskluzivnog štampanog magazina "Living Belgrade". Iako je sveža štampana verzija od neprocenjive vrednosti i nosi specifičnu magiju koja se prvenstveno prima mirisom sveže štamparske boje, trajnost i neograničena prostorna i vremenska dostupnost on-line verzije "Designed-a" potpuno je nova dimenzija."

Slobodan deluje kao zadovoljan čovek koji je ostvaren na svim ključnim planovima života.

"Ne zarađujem neke nenormalne pare koje bi me opterećivale, ali sasvim dovoljne za opušten život, mene i moje porodice. Ali, najvažnije od svega je da uživam u svemu što radim."

Ustaje oko osam: kafa, kancelarija, kafa, imejlovi, kratki sastanci s kolegama, a onda... REČ! Svakog jutra po jedna nova reč, od koje napravi plakat i sačuva ga negde u kompjuteru na suvom i sigurnom mestu. "Vežbe radi, ali ponekad od toga ispadne i ponešto super". Vremenom je stvorio svoju arhivu dizajniranih reči koja su bunar ideja u koji, kad zatreba, zahvati i izvuče neku vrednu... Na redu je još sastanaka, kontakata, a kad nečemu zaista želi da se posveti, pozdravi se sa svima oko pet popodne i ostane sam s kompjuterom. Ipak, obično je kod kuće oko pola šest, gde se dan nastavlja drugom vrstom zadovoljstva čije su izvorište supruga Svetlana i ćerke Anđela i Malena. Večera, televizija, nesvest!

Otkad zna za sebe verovao je da je muzika koju slušamo neka vrsta identifikacije čoveka, da pokazuje kako mislimo. Krajem osamdesetih u beogradskom klubu Akademija pored acid jazz-a puštali su i acid house, a taj zvuk ga je zapanjio jer pre toga ništa slično nije čuo. Dopala mu se ta jedinstvena zagrejana atmosfera. Kupio je miksetu i dva gramofona. Počeo je da sakuplja ploče, "brlja i nabada", a kada je prikupio impresivnu količinu, odvažio se da u jednom klubu zatraži dozvolu da pušta muziku. Posle toga ništa više nije bilo isto. Pokazalo se da to ume da radi, pa je dobio svoje veče. Danas sluša underground house muziku s dosta harmonija i vokala, jer ima najviše energije, a uz to voli funk i jazz ali i klasike - Deana Martina i Crooner kompaniju. To je sada njegov divan hobi, dva puta mesečno u klubu "Mint" najglasnije moguće pušta svoju muziku, isprazni se od svih negativnosti, a kroz odgovor publike dobija novu energiju. Nakon svakog iskustva i dobre večeri za miksetom u stanju je da razume potrebu za ponavljanjem tog energetskog punjenja od strane publike na stage-u i osećajem koje imaju rock'n'roll zvezde kada im publika uzvraća dobre vibracije.