Poklone darujemo delom zato što želimo da usrećimo ljude, a delom zato što nam tradicija nalaže. Tradicija takođe nalaže i da moramo poklanjati velikodušno, primati sa zahvalnošću i birati poklone iste vrednosti kao one koje smo dobili. Ukoliko izneverimo ta očekivanja možemo ozbiljno ugroziti svoje veze. „U principu, pokloni predstavljaju dokaze ljubavi”, kaže psihoanalitičar Samuel Lepastier, „tako da je uspešan poklon zapravo onaj koji ispunjava potrebe osobe koja ga dobija.”

Međutim, u stvarnosti davanje je zapravo uzimanje, tvrdi psiholog Maryse Vaillant. To je ideja koja vređa našu kulturu – poklon bi trebalo da bude dat slobodno i nesebično. Kada nekome darujemo nešto, osoba oseća da nam nešto duguje. Očekujemo povraćaj naše investicije. Onda ne čudi što su ljudi koji daju najveće poklone često oni koji se žale na nezahvalnost. Ispod velikodušnosti zapravo se krije naša potreba za ljubavlju i prihvatanjem.

Poklon nikad nije samo poklon, to je uvek način komunikacije između dvoje ljudi. Može da kaže „volim te” ali i „Ne sviđaš mi se, želela bih da si neko drugi”.

„Poklon koji cenimo je onaj koji nas podseća na nekoga koga volimo”, kaže Lepastier. Baš kao i dečije omiljeno ćebence, poklon postaje stalni podsetnik na blisku osobu, pomažući nam da lakše prebrodimo njeno odsustvo.

Pokloni su takođe važni pokazatelji kako ljudi tumače ukus i interesovanja osobe kojoj nešto daruju. „Upravo je to razlog zašto pogrešan odabir poklona izaziva toliko nesuglasica,” kaže Vaillant, „on pokazuje koliko nas osoba koja poklanja slabo poznaje ili koliko je svesna samo određenih aspekata naše ličnosti.”

Žene bi trebalo da budu veoma pažljive prilikom izbora poklona, navodi se u studiji objavljenoj u žurnalu Social Cognition. „Postoji mnogo načina na koji se pokloni mogu pokazati kao pretnja vezi,” kaže Jeffrey Huntsinger sa Univerziteta Loyola, jedan od učesnika u istraživanju. „Poklon može da otkrije da osoba koja koja vam ga je dala ne deli vaše ideje ili da vas jednostavno ne razume, što može uticati na vaše mišljenje o toj osobi.”

„Novogodišnje i božićne poklone razmenjujemo u periodu kada nam je veoma važno da održimo mit o porodičnoj harmoniji,” kaže Lepastier. Ipak, svako okupljanje može dovesti do pojačavanja postojećih sukoba i tenzije između članova porodice. Okupljanje pruža svim članovima porodice priliku da utvrde svoje mesto u grupi, potvrde svoju vrednost i isplate svoja dugovanja. Poklon postoje kanal komunikacije.PageBreak

Dešifrujte značenje poklona

Važno je šta poklanjamo, ali i način na koji to radimo. Psiholog Maryse Vaillant objašnjava najčešće obrasce ponašanja.

Prekomerno trošenje

Poklanjanjem preterano skupih poklona, ljudi zapravo žele da dokažu svoju superiornost. To je najčešće znak da je u pitanju osoba koja voli da sve bude pod njenom kontrolom. Poput prijatelja u čijoj ste kući uvek dobrodošli, njihova velikodušnost i ljubaznost mogu biti način na koji njihovo nesvesno pokušava da dokaže svoju superiornost.

Ukoliko imate problematičnu vezu sa nekom osobom, to se može očitati i u vašem poklonu. „Kada u vezi nije sve kako treba, jedan od partnera može se okrenuti ekstravagantnim poklonima u želji da zamaskira probleme,” kaže psihoterapeut Emma Baskerville. „U pitanju je odbijanje da se prihvati realnost situacije.”

Pokloni koje ste sami priželjkivali

Svačije detinjstvo sigurno je obeleženo lošim iskustvima sa poklonima – stvarima koje smo toliko želeli a nikada ih nismo dobili. Sećamo ih se jer oni za nas predstavljaju nesposobnost naših roditelja da nam pokažu ljubav koju smo želeli.

Kada dobijamo poklone kao odrasli, oni mogu sadržati tragove neuspešnih poklona iz detinjstva. Darovanje na ovaj način znači nekom drugom poklanjati ljubav i pažnju koju smo sami želeli kao deca.

Praktični pokloni

Usisivači, kuhinjski uređaji pa čak i par čarapa – praktični pokloni mogu biti izuzetno varljivi. Ne samo zato što u sebi ne sadrže ni delić mašte ili osećanja već zato što često nose i skrivene poruke. Poklanjanjem knjige saveta za mršavljenje supruzi, ili kuvara snaji, pod izgovorom poklanjanja nečeg korisnog, zapravo kritikujete neki aspekt njihovog izgleda ili neku njihovu sposobnost.

Osvetoljubivi pokloni

Neki ljudi daruju poklone koje zbog njihove izuzetne vrednosti nikada nećemo moći da uzvratimo. Ipak, ovakvi pokloni nameću nam neželjenu odgovornost. Ako nam neko pokloni kućnog ljubimca, to možda deluje kao poklon, ali je u pitanju velika odgovornost i mnogo obaveza. Ovakvo ponašanje najčešće je pokušaj da se neko „veže”.

Sitni pokloni i vaučeri

Ispod prividne škrtosti, ljudi koji se ne trude mnogo oko poklona kriju narcističku slabost. Možda su odgajani u uverenju da ne mogu nikoga da usreće i kao odrasli pate od nedostatka samopouzdanja. Biraju da poklone nešto malo, uobičajeno ili prosečne cene, pa čak i da ne poklone ništa pre nego da rizikuju da poklone nešto što će razočarati njima bliske osobe.

Poklonjeni vaučeri se brzo i lako zaboravljaju. Ipak, ono što mi možda tumačimo nezainteresovanošću najčešće vuče korene iz straha od greške. Ovakav poklon otkriva skromnost (osoba koja poklanja ne nameće niti otkriva svoj ukus) ili poštovanje (želju da se primalac poklona usreći, čak i kada ne znamo najbolji način.)