Još
Izdanje: Potvrdi
Dodatno

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Naučite dete da se opusti

Neopterećeno dete je po svojoj prirodi opušteno. Pokazuje zanimanje za okolinu, lako se koncentriše, ne gubi maštovitost i radoznalost.

  Izvor: Foto: Shutterstock

Poznato je da pojedine mentalne vežbe mogu da poboljšaju rad određenih područja mozga i unaprede njegovo funkcionisanje. Pogodne su za decu jer su lake za primenu, brzo se pamte, ne zahtevaju prethodno znanje ili pripremu. Relaksirajuće su, deluju oslobađajuće od stresa i napetosti.

Velike promene koje se dešavaju u porodici (polazak u vrtić ili u školu, dolazak nove bebe, razvod roditelja, gubitak člana porodice...) predstavljaju stres za celu porodicu. Za razliku od njih, neki događaji utiču samo na dete. Ponekad su to sitnice koje vi ni ne primećujete, ali dete zbunjuju ili uznemiruju (na primer, nešto je čulo ili razumelo pogrešno). Za dete školsk­og uzrasta, stres obuhvata i školske obaveze (stalno učenje, ocenjivanje, povremene ili kontinuirane teškoće u praćenju gradiva, otpori prema pojedinim predmetima ili nastavnicima), vaša očekivanja i dokazivanje (pred sobom, vama, vršnjacima, nastavnicima), pritisak vršnjaka (od iskušenja da se uradi nešto nedozvoljeno ali izazovno, pa do toga da se otvoreno izjasni o svojim osećanjima) Stresovi mogu biti uzrok bolova u stomaku, glavobolja, tikova, mucanja, noćnih strahova, griženja noktiju...

Pokazatelji da je dete pod stresom su različite vrste nerealnih strahova, potištenost, poricanje ili "zamrzavanja" emocija, pasivnost i osećanje bespomoćnosti, agresivno ponašanje, stalno osećanje umora ili dosade. Nasuprot tome, neopterećeno dete je po svojoj prirodi opušteno. Pokazuje zanimanje za okolinu, lako se koncentriše, ne gubi maštovitost i radoznalost. Razmišlja "svojom glavom", bori se za svoje stavove i ostaje kreativno i u odraslom dobu.

U zavisnosti od uzrasta deteta, neke od mentalnih vežbi koje ga mogu osloboditi tereta stresa, možete naučiti dete da radi samostalno, dok neke možete primenjivati zajedno. Pokušajte da naterate svoje dete na smeh. Čak je i bezrazložno golicanje veoma delotvorno. Smejte se "na silu" ili glumite smeh sve dok se ne pojavi "pravi" smeh. Zahvaljujući mišićima koji se na ovaj način pokreću u telu, kroz smeh se celo telo puni energijom.

Zatezanje

Predložite detetu da legne na pod sa rukama pruženim pored tela. Recite mu da podigne desnu nogu i da je zategne što više može, kao da je od gvožđa. Neka ostane u tom položaju dok vi izbrojite do 10. Zatim neka opusti nogu, pa neka istu vežbu ponovi levom nogom. Već posle nekoliko minuta osetiće se prijatnije i sigurnije. Na isti način neka zategne mišiće ruke, tj. ispruži ruku i jako je zategne, ostane u tom položaju dok vi izbrojite do deset. Posle toga neka opusti desnu ruku i ponovi vežbu levom rukom.

Ružna grimasa

Predložite detetu da napravi najružniju moguću grimasu. Zatezanje mišića čela, obraza, lica i vrata će mu omogućiti da sve ove mišiće i opusti, čim prestane sa grimasom lica. Važno je da izraz grimase "drži" dok izbroji do 5, a zatim da grčenje i opuštanje lica naizmenično ponovo nekoliko puta.

On-off dugme

Objasnite detetu da nalik na uređaje (kompjutere, TV i slično) i ljudi u sebi imaju svoje on-off dugme. Takvo dugme ima i on, može ga uključiti ili isključiti po želji. U trenutku kada mu se događa nešto što mu prija, neka pokuša da se seti da treba da uključi on dugme da bi to prijatno upijao što više a kada se događa nešto što ne želi ili mu ne odgovara neka uključi svoje off dugme kako bi bio što više zaštićen od tog negativnog.

Disanje 3-3-3

Recite detetu da duboko diše i da pri tom, dok udiše vazduh, broji do tri, dok "drži" vazduh u plućima takođe, broji do 3 i dok izdiše vazduh, broji do 3. Odrasle osobe ovu vežbu mogu korigovati brojeći do 4 ili po principu 4-5-4 ali za decu "prava" mera je: 3-3-3. Jedna od vežbi disanja je i ponavljanje prilikom udisanja i izdisanja: Udišem nešto... Izdišem... Nešto. Izaberite šta je u trenutku poželjno: radost - bes, spokoj - strah, mir - nemir, pozitivno - negativno, svetlo - tama...

Ovo ne smete propustiti

Komentari 0

Vaš komentar je uspešno poslat i postaće vidljiv čim ga naši administratori odobre.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Inicijalizacija u toku...

Najnovije

Lični razvoj