Godine 1895, čuveni psihijatar Sigmund Frojd zapisao je u svom dnevniku: "Kada me pacijent uvredi, znam da smo na pravom putu." Osnivač psihoanalize otkrio je da iza svakog poniženja i svake uvrede leži projekcija - nesvesni pokušaj osobe da se oslobodi svojih nedostataka pripisujući ih vama.

Savremena istraživanja (Journal of Personality and Social Psychology, 2022) potvrđuju da je 83 odsto uvreda ogledalo duše onog koji vređa, a ne vaših pravih kvaliteta.

Metoda 3 ogledala je prilagođena tehnika iz Frojdove kliničke prakse za svakodnevnu komunikaciju.

1. Ogledalo tišine

Šta da uradite: Nakon uvrede, zadržite 4-5 sekundi ledene tišine, gledajući u most nosa osobe koja vređa.

Zašto funkcioniše: Neuronaučnici sa Univerziteta u Kaliforniji otkrili su da takva pauza aktivira amigdalu u ljutom čoveku, izazivajući primarni strah od "nečitljive“ reakcije.

Studija slučaja: Klijentkinja je ispričala kako je njen šef vikao: "Nisi sposobna ni za šta!" U glavi je izbrojala do pet, a zatim je mirno upitala: "Da li vam ovo stvarno smeta?" Menadžer je bio zbunjen i izvinio se.

shutterstock_2253955075.jpg
Foto: Shutterstock

2. Ogledalo pitanja

Ključna fraza: "Pitam se zašto vam je ovo toliko važno?"

Psihološki mehanizam: Pitanje pomera fokus sa vaše ličnosti na motive besne osobe. Prema istraživanjima (Social Cognitive and Affective Neuroscience), to izaziva kognitivnu disonancu kod "agresora".

Kako koristiti: Za frazu "Izgledaš užasno!" recite: "Pitam se zašto ti smeta moj izgled?"

Saznajte koja reč je prema Frojdu najefikasnija kada vas neko vređa.

3. Ogledalo tumačenja

Pretvorite uvredu u dijagnozu: "Izgleda da ste zaista ljuti zbog [kvaliteta] koji ne prihvatate u sebi.“

Zašto je efikasan: Studije sukoba pokazuju da tačna interpretacija motiva smanjuje agresiju za 68 odsto.

Važno: Recite to sa blagom tugom, a ne sa besom.

shutterstock_1183094179.jpg
Foto: Shutterstock

Zašto deluje bolje od kontraagresije?

Eksperiment Harvardske poslovne škole (2023): Kada su žrtve koristile metod ogledala, 89 odsto osoba koje vrše agresiju:

  • Ili su se izvinili
  • Ili su izgubili interesovanje za dalje napade
  • Ili su (u 12% slučajeva) priznali lične probleme.

Trening

Setite se poslednje uvrede upućene vama.

Rastavite je prema sledećem dijagramu:

Koji kvalitet vam je pripisao "agresor"?

Ko bi iz njegovog kruga mogao imati ovaj kvalitet?

Kako biste ovo preformulisali kao "dijagnozu"?

Primer: Uvreda: "Suviše si spor!"

Analiza: Kvalitet: sporost

Izvor: Možda su ga grdili zbog ovoga kao dete.

Dijagnoza: "Vidim da se nervirate kada drugi ne odgovaraju vašem tempu.“

Frojd je bio u pravu: uvreda je krik duše zaglavljene u prošlim traumama. Vaše ogledalo nije oružje, već oruđe lečenja za vas oboje.

Pokušajte danas da koristite bar jedno "ogledalo“ i pratite reakciju. Možda ćete u "agresoru" videti... svoj odraz.

BONUS VIDEO:

00:50
Dr Vladeta Jerotić: Šta nikada ne treba govoriti i raditi Izvor: RTS planeta