Postojeći model rukovođenja je potpuno zastareo i ne radi se tu ni o nekoj filozofiji ni o emocionalnosti, već se radi o jasnim naučno dokazanim činjenicama zbog kojih je neophodna promena načina na koji se danas u biznisu još uvek razmišlja o rukovođenju i motivaciji. Način na koji podstičemo ljude direktno utiče na njihovo ponašanje. Potpuno novi pristup je naročito važan za rukovodioce i vlasnike firmi, jer njihov način razmišljanja direktno utiče na rezultate koje postižu njihovi zaposleni.

Naučnik Sam Glucksberg je radio eksperiment kojim je utvrdio da same novčane nagrade nisu dovoljne da poboljšaju produktivnost. Ti spoljašnji motivatori su daleko slabiji nego što se pretpostavlja. Na žalost, iako su poznati, rezultati ovog kao i nebrojenih drugih naučnih istraživanja u poslednjih 30-ak godina sa istim ishodom se ignorišu u poslovnoj praksi.

Između onoga što je nauka sigurno dokazala i onoga što se stvarno primenjuje u menadžerskoj praksi postoji velika nepodudarnost. Mi verujemo da je to zato što današnji menadžeri još uvek ne znaju tačno KAKO da u praksi primene najnovija naučna saznanja. Nemaju adekvatna nova znanja, metode i sistem koji podržava nova saznanja, već se koriste lako dostupnim ali zastarelim znanjima iz prošlog veka.

Štap i šargarepa nisu dovoljno dobri za 21. vek! To se eventalno može iskoristiti za izuzetno proste mehaničke radnje i poslove, ali za nestrukturirane kreativne zadatke apsolutno ne! U današnje vreme su skoro svi zadaci za koje nam je potrebna leva strana mozga „izvezeni" i rade se u Indiji, Kini ili ih rade naši komjuteri. Moždane aktivnosti desne strane mozga, konceptualne i bazirane na kreativnosti, su za uspeh u 21. veku neprocenjivo važnije.

Profesori sa Univerziteta MIT su radili studiju sa studentima u kojoj su dokazali da su nagrade adekvatne samo kod mehaničkih radnji. Međutim kada se radi o kognitivnim sposobnostima, rangirani finansijski podsticaji (bonusi) su imali kontraproduktivno dejstvo, jer su dokazali da što je bolja plaćenost to je lošija produktivnost. Misleći da se radi o kulturološkom fenomenu urađen je niz sličnih studija širom sveta i dobijen je isti rezultat. Veće nagrade utiču na to da produktivnost bude lošija u kognitivnim i kreativnim aktivnostima i to svuda u svetu. Ovim je jasno da nam je već danas, kao i u budućnosti neophodan potpuno nov pristup za zaposlene na visokom menadžerskom nivou u biznisu, u edukaciji kao i u istraživačkim delatnostima...

PageBreak

Produktivnost 21. veka

Posmatrajući i istražujući firme koje su danas izuzetne, pokazalo se da je ultra produktivnom zaposlenom 21. veka potrebna pre svega plemenita svrha, autonomija i mogućnost za konstantan rast i razvoj. Ljudi treba da budu dobro i fer plaćeni ali pored toga je neophodno da imaju osećaj svrsishodnosti i da dobiju autonomiju u svom radu, kao i priliku da svakodnevno postaju bolji i da se razvijaju i stručno i kao bića.

Australijska softverska kompanija Atlassian daje svojim inženjerima 24 sata da rade šta god hoće i zatim da svoje ideje predstave i to zovu „Fedex Day" zato što „isporučuju za dan". Google daje slobodu svojim saradnicima da 20% plaćenog radnog vremena rade šta im je volja.

Neke druge danas izuzetno uspešne kompanije nemaju radno vreme, saradnici mogu da rade kada god hoće i gde god hoće, a plaćeni su i važno je da je posao urađen kvalitetno i na vreme. Pokazalo se da u ovakvom radnom okruženju raste zadovoljstvo zaposlenih i njihova produktivnost.

Ako uporedimo neuspeh Majkrosoftovog projekta Encarta sa uspešnim projektom Wikipedia, a gde je poslovni model Microsofta bio da angažuju i plate najbolje, dok su nasuprot tome za model Wikipedia projekta bili regrutovani dobrovoljci koji su strasveno želeli izazov, a imali su jak osećaj svrsishodnosti projekta na kome rade, mogućnost da kroz taj projekat uče, rastu i razvijaju se, a bila im je obezbeđena i za to neophodna automonija. I danas jako malo ko zna za Encarta enciklopediju, a svi znaju šta je Wikipedia.

Kompanije koje žele uspeh u 21. veku treba da imaju lidere koji su sposobni da na svoje kognitivne zaposlene prenesu snažan osećaj svrhe, da im ponude mogućnost za konstantno učenje i razvoj i da im daju autonomiju. Ali to je lako reći, a postavlja se pitanje kako to izvesti?

Naša filozofija je da pomognemo svojim saradnicima i klijentima da rastu i da se razvijaju i da postanu najbolja verzija sebe. To je proces inženjeringa svesti gde im pomažemo da vide sebe kao predivna izuzetna bića, da iskoriste svoj maksimalni potencijal i da ga unesu u organizaciju. Za to koristimo znanja i metode iz NLP-a i druga najnovija naučna dostignuća, kao i iskustva mladih izuzetno uspešnih kompanija širom sveta. Mi radimo na tome da baš u Srbiji kreiramo izuzetna radna mesta, kako bismo promenili budućnost naše zemlje i zadržali mlade ljude genijalce, čime ćemo biti primer i za druge zemlje u okruženju koje imaju „odliv mozgova". Mi podučavamo i podržavamo mlade lidere budućnosti dajući im potrebna znanja i metode. Želimo da pokažemo da se i ovde može kreirati najbolje radno mesto ako se ima dovoljno napredan pristup, metod, stil rukovođenja i sistem koji odgovara 21. veku.

PageBreak

Kako razviti maksimalni potencijal

Ako ste rukovodilac onda isprobajte nekoliko ovih naših sasvim jednostavnih ideja koje mogu da budu veliko osveženje u vašem stilu rukovođenja i da podignu rezultate koje postižete sa svojim timom na neslućeno visok nivo. A sve ovo se već pokazalo kao izuzetno efikasno u praksi. Ako još niste u poziciji da ovo iskoristite onda se pobrinite da vaš rukovodilac pročita ovaj članak ;) pa to može biti od koristi svima: kompaniji, vama i njemu lično.

Zahvalnost: Pokazalo se da sreća generiše uspeh i da su ljudi koji su radosni i u dobrom stanju duha znatno produktivniji od nervoznih. Zato je važno da imate efikasne metode kojima sebe i svoj tim redovno dovodite u dobro stanje. S namerom kreirajte poletnu atmosferu u timu i za to koristite sastanke, sasvim suprotno od uobičajenog menadžerskog pristupa. Predlažem da započenete sastanak sa tim da svako kaže na čemu je zahvalan danas i da navede tri stvari vezane za posao, a može i nešto iz privatnog života. Važno je da vi kao rukovodilac započnete i pokrenete ostale u tom pravcu.

Fenomenalnost: U našem timu koristimo „izveštaj fenomenalnosti" odmah posle zahvalnosti. To je prilika za svakog člana tima da kaže šta je fenomenalno uradio od prošlog sastanka do danas. Taj izveštaj je savršen alat da podržimo saradnike da vide sebe kao izuzetna bića i da razviju svoj maksimalni potencijal. To unosi poletnu stvaralačku energiju u tim koja pokreće ljude da daju sve od sebe i daje platformu da njihov rad bude primećen i ispoštovan. A to ih opet pokreće da sami razmišljaju šta sve fenomenalno još mogu da urade. Zato mi svaki sastanak završavamo tako što svako kaže šta je fenomenalno smislio da uradi do sledećeg sastanka. I svi u glas kažemo da bi to bilo FENOMENALNO!

Mala pažnja: Praktikujte da svake nedelje organizujete neki mali znak pažnje za svoje saradnike, možete da svake nedelje angažujete nekoga iz tima da u tajnosti pripremi nešto što će da razveseli ostale članove tima. To može da bude organizovano sa minimalnim budžetom i puno kreativnosti, a čak i pomalo luckasto. Npr. možete svima da kupite po sladoled, ili po veliko parče lubenice, ili da svima pošaljete malo pisamce i zahvalite im se na nečemu konkretnom što su super uradili, ili možete vi lično kao rukovodilac da im svima skuvate i donesete kafu na radni sto... Budite kreativni i redovno pokazujte svom timu da ste srećni sa njima i generišite momente radosti za njih, jer je naučno dokazano da su sreća i radost energija koja pokreće ljude i daje im inspiraciju, što ih čini extremno produktivnim.

Učenje: dajte im zadatak da u radno vreme, npr. 5 sati nedeljno, nauče nešto novo i da pokažu svakog meseca šta su naučili ovog meseca i u čemu su bolji nego što su bili prošlog meseca. Napravite platformu na kojoj će jedni drugima i vama moći da pokažu i prenesu svoja nova znanja.

Ovo su sve jednostavne metode, a znam iz ličnog iskustva da ih nije sasvim lako sprovesti, jer su mnogo ispred svog vremena, ali ako ih ipak redovno praktikujete onda ćete biti zapanjeni rezultatima.

Slavica Squire je International NLP Master Trainer i licencirani Master Business Coach, potpredsednik European Coaching Association - ECA, osnivač prvog NLP Instituta na našim prostorima i autor bestseler knjige „NLP u svakom uspehu mirođija".