Razvijena empatija je izuzetno važna i neophodno je da saslušamo članove porodice, prijatelje kolege, da im pružimo savet i damo podršku. Svako od nas želi da se oslobodi tereta, ispriča svoj problem osobi od poverenja i da a neko razume. Ipak, postoje ljudi koji se stalno žale i uvek imaju pritužbe, a slušanje žalopjki na sakom susretu crpi i krade vašu energiju.
To su osobe koje se stalno žale na svoj život, prave od sebe žrtvu, žale se na sve i svakoga, ali ništa ne čine da promene situaciju, promene svoje živote. Neko vreme uglavnom pokušavamo da pomognemo osobi, tražimo rešenja za nju, tešimo je i podržavamo, ali nakon nekog vremena shvatamo da poenta nije u situaciji, već u osobi sebe - ona ima sklonost da se žali na sve i svašta i to je postao deo njegovog životnog stila.
Uglavnom ovakvi ljudi koriste žaljenje kao sredstvo manipulacije, čine da se osećamo krivi, a istovremeno budemo saosećajni i sažaljivi, a druga strana želi da se oslobodi odgovornosti za ono što mu se dešava. Često podlegnemo ovoj manipulaciji i osećamo se obaveznim da rešimo njegove probleme, ili barem saosećajno slušamo željenje i tešimo osobu.
Kada ste stalno žrtva njihove manipulacije, počinjete da probleme osobe koja se žali doživljavate kao svoje. To nam oduzima značajan deo naše energije. Naše emocionalno stanje se menja, naše emocije su sada u velikoj meri određene situacijom u kojoj se druga osoba nalazi.
Osećanja kao što su frustracija, krivica i tuga izazivaju nepovoljne promene na fizičkomi mentalnom nivou, a to su: emocionalna neravnoteža, poteškoće u rešavanju sopstvenih problema, loša koncentracija i negativne misli.
Šta uraditi kada je u vašem životu prisutna osoba koaj se stalno žali, ona koja vam crpi energiju:
1. Držite distancu - Kad god je moguće, držite se podalje od takvih ljudi, jer pokušavaju da manipulišu vama. Što manje slušate njihove žalbe, pre će shvatiti da nećete "prožimati" njihova negativna iskustva, nećete trošiti energiju na njih.
2. Dajte do znanja osobi koja se žali da ste svesni šta pokušava - Ako ste odvojili vreme da saslušate žalbe, dajte mu do znanja da je glavni problem isključivo u njegovom odnosu prema situaciji i životu uopšte. Pokušajte da ne budete previše zaokupljeni njegovom situacijom i ohrabrite ga da sam reši problem.
3. Nikako ne pokazujte slabost - Pošto imate posla sa manipulatorom, nemojte mu pokazivati svoju spremnost da rešite njegove probleme. Možete osetiti empatiju, ali pokušajte da kontrolišete situaciju i nemojte žuriti da se odmah upletete u tuđe probleme.
4. Postavite granice - Ako se nakon svakog razgovora sa ovom osobom osećate iscrpljeno, nemoćno i istrošeno, onda je vreme da to i kažete osobi koja se stalno žali. Ako vam je već dosadilo da slušate svu ovu negativnost, recite mu da vam se to ne sviđa i da ne želite da prebacuje probleme na vas.
Izvor: Sensa