Još
Izdanje: Potvrdi
Dodatno

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Simptomi koji ukazuju da hormoni uzrokuju anksioznost: obratite pažnju na ova 4 hormona

Evo koja je veza između hormona i anksioznosti - ovo su znakovi!

  Izvor: Foto: Shutterstock

simptomi-koji-ukazuju-da-hormoni-uzrokuju-anksioznost-obratite-paznju-na-ova-4-hormona2
Izvor: Foto: Shutterstock

Hormoni stresa – adrenalin i kortizol. Ovo su hormoni koji će se pojačano lučiti u našem telu kada se nađemo u realnoj opasnosti ili kada neku situaciju shvatimo kao opasnu, kako bi nas pripremili da se suočimo sa istom. Oni poboljšavaju našu percepciju, reflekse, snagu. Kada određene situacije tumačimo kao potencijalno opasne, a realni rizici ne postoje ili su mnogo manji nego što ih mi doživljavamo – govorimo o anksioznosti. Ovi hormoni su i tada prisutni, a ako su briga, stres i strahovi konstantni, čak i u većoj količini i duže vreme nego kada bismo se našli u pravoj opasnosti pa dovode do poremećaja sna, stalne mišićne napetosti, tahikardije, nepravilnog disanja. Sami po sebi i ako su trenutno povišeni ovi hormoni nemaju veće posledice. Međutim, na duže staze posmatrano, ako su konstantno povišene vrednosti oni mogu uticati na metabolizam drugih hormona, te tako izazvati hormonsku neravnotežu u organizmu. U tom slučaju bi se moglo reći da su stres i anksioznost zaslužni za nastajanje hormonskog disbalansa.

Povišeni kortizol u određenoj meri blokira produkciju testosterona. Pošto testosteron, između ostalog, učestvuje i u kontroli izlučivanja kortizola – kada je on snižen povećava se šansa da će kortizol prelaziti referentne vrednosti.
Povišeni kortizol, takođe, utiče na to da nivo šećera u krvi bude povišen. To zahteva i veću količinu insulina koji se bori da poništi taj efekat i nivo glukoze dovede u normalu, što dugoročno gledano prekomerno ,,umara’’ pankreas te može voditi ka insulinskoj rezistenciji i dalje ka dijabetesu tipa 2. Visok nivo šećera u krvi, nakon kog sledi i nagli pad, često je praćen povišenom anksioznošću i paničnim napadima.

Postoje relevantni dokazi da hronično stanje stresa, te povišeni kortizol koji ga prati, negativno utiču i na rad štitne žlezde, odnosno na produkciju tiroidnih hormona.

Naš endokrini sistem, zapravo, predstavlja jednu celinu, začarani krug, i gotovo svi hormoni su međusobno povezani i utiču jedni na druge, igrajući važnu ulogu i u emocionalnom stanju svake osobe. Pomeranje iz okvira referentnih vrednosti jednog hormona uglavnom će izazvati lančanu reakciju i odraziti se na promene u lučenju jednog ili nekoliko drugih. Budući da se anksioznost aktivira uvek kada smo u nekom disbalansu, disharmoniji kako bi nas upozorila da nešto treba da preduzmemo po tom pitanju, očekivano je da se aktivira ili pojača i kada naši hormoni nisu u ravnoteži.

Povezane vesti

Da li sve prethodno navedeno znači da bi hormonska terapija bila adekvatna za tretiranje anksioznosti? Zavisi od problema. Kod problema sa štitnom žlezdom, hormonska terapija je svakako neophodna i verovatno da bi se pozitivno odrazila na to kako se osoba oseća. Isto je i u slučajevima kada, recimo, disbalans polnih hormona sa sobom nosi i druge brojne probleme koje hormonska terapija može da reguliše (na primer, izostajanje menstruacije i ovulacije). Međutim, anksioznost je stanje koje se najuspešnije prevazilazi uz pomoć psihoterapije (pre svega kognitivno-bihejvioralnog pravca), kroz koju osoba ovladava i tehnikama za uspešno nošenje sa stresom. Kako biste pomogli svojim hormonima da budu što ,,mirniji’’ i ostanu u ravnoteži svakako je preporuka da spavate dovoljno, vodite računa o svojoj ishrani, budete fizički aktivni, meditirate. Sa svojim lekarom se možete konsultovati i o eventualnom suplementiranju kompleksa vitamina B, vitamina D, magnezijuma, cinka i sličnih suplemenata koji pomažu u održavanju hormonskog balansa.

Izvor: Vaš psiholog

Ovo ne smete propustiti

Komentari 0

Vaš komentar je uspešno poslat i postaće vidljiv čim ga naši administratori odobre.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Inicijalizacija u toku...

Najnovije

Lični razvoj