Nije lako postići ravnotežu između posla i privatnog života. Činjenica je stara i istinita: treba da radite da biste živeli, a ne treba da živite da biste radili. Čak i ako vaš šef zahtevan poput uloge Meril Strip u filmu "Đavo nosi Pradu“, važno je da imate vremena da uživate u životu. Ukoliko je to vaš slučaj, morate da naučite da postavite granice na poslu, vratite kontrolu nad svojim životom i držite šefa dalje od slobodnog vremena i vikenda.

Iako postavljanje granica može da bude zastrašujuće, posebno za poslodavca, stručnjaci koji se bave blagostanjem na radnom mestu imaju solidne savete kako da se sačuvate.

Zašto je važno postaviti granice na poslu?

Iako je izvor prihoda od vitalnog značaja, važan je i život van radnog mesta. Aleksandrija Agresta, stručnjak za razvoj liderstva, kaže: "Postavljanje granica na poslu je od suštinskog značaja za održavanje zdravog, produktivnog i harmoničnog radnog mesta. Sprečava sagorevanje i omogućava zaposlenima da održe svoje mentalno i fizičko blagostanje.“

A ukoliko menadžeri podržavaju svoje zaposlene, tada svi dobijaju. Poslodavci imaju koristi od toga jer kada zaposleni osećaju da se njihovo vreme poštuje, to može dovesti do toga da duže ostaju na poslu, mogu se osećati motivisanijim da rade bolje.

Kako da postavite granice na poslu
Shutterstock 

7 jasnih načina da postavite granice

Nekoliko jasnih načina da postavite granice kako bi vam um i telo bili zahvalni:

  1. Izbegavajte proveru poslovnih mejlova za vreme obeda i posle radnog vremena.
  2. Napravite listu prioriteta za sve svoje odgovornosti. Navedite svoje zadatke i rangirajte ih na osnovu njihove važnosti i rokova.
  3. Dodajte alate za upravljanje vremenom svom toku rada - kalendar, planer ili aplikacija za određivanje određenog vremena za zadatke i pauze može vam pomoći da blokirate vreme za fokusirani rad i predah.
  4. Nemojte se plašiti delegiranja zadataka. Kada pregledate svoju listu, odredite koje odgovornosti možete preneti na kolege.
  5. Budite realni prema sebi kako biste mogli da postavite realna očekivanja na radnom mestu. Opasno je pristajati na sve što vam šef dodeli, ne uzimajući u obzir opterećenje koje već imate. Saopštite vašem menadžeru šta možete a šta ne možete da uradite.
  6. Naučite da ljubazno kažete ne. To je najteži predlog na listi, pa ponudite alternativno rešenje ili predložite drugu osobu za zadatak.
  7. Podsetite sebe i svog šefa koje su vaše uloge i odgovornosti. Uverite se da vaša uloga nije samo jasna i dobro definisana, već i dokumentovana.

Kada postavljate granice, važno je da ne koristite optužujući ton, upozorava Rosado. Doslednost je ključna. Ukoliko vaše potrebe i dalje nisu zadovoljene, uključite ljudske resurse. Obavezno sačuvajte i dokumentujte komunikaciju.

5 mitova o granicama na poslu

Suprotno popularnom verovanju, postavljanje granica na poslu ne znači da ćete odjednom moći da radite šta vam je volja. To takođe ne znači da ćete dobiti otkaz ili imati sporan odnos sa šefom. Postoji nekoliko uobičajenih zabluda koje bi mogle da vam daju hrabrost i jasnoću kako biste dobili zdravo radno mesto za sebe.

  • Mit 1: Postavljanje granica pokazuje nedostatak posvećenosti. Istina: Postavljamo granice u svakom delu našeg života da bismo održali zdrave odnose.
  • Mit 2: Granice su sebične. Istina: U stvari, to je oblik brige o sebi.
  • Mit 3: Niste kolegijalni. Istina: To ne znači da nećete biti tu za svoj tim ako ste im potrebni i izvan vašeg opisa posla.
  • Mit 4: Postavljanje granica znači da ne možete da se nosite sa svojim poslom i da ste slabi. Istina: Postavljanje granica je znak snage i samosvesti.
  • Mit 5: Granice će naštetiti napredovanju u karijeri i dovesti do sukoba. Zalaganje za sebe može dovesti do odbijanja ili odmazde. Istina: Postavljanje granica i uspešna karijera se međusobno ne isključuju.

Zapamtite, nijedan posao nije vredan vašeg mentalnog zdravlja, i ako je sagorevanje uslov za unapređenje, taj posao možda nije pravi za vas. Morate da naučite ljude kako da se ponašaju prema vama i vašim rsursima.

BONUS VIDEO:

TikTok/ imperfectalignment Da li je teže zaposlenim majkama ili domaćicama

 Sensa/Z.A.