Duhovni razvoj

MRAČNA STANJA SVESTI POSTOJE, UOČITE IH NA VREME I ZAUSTAVITE: Evo kako da otkrijete emocije senke

Autor Lena Sudar

Mračna stanja svesti i energije su oko nas, naučite kako da ih prepoznate i otklonite emocije senke.

Izvor: Shutterstock

Prepoznavanjem emocija senke moći ćete na vreme da uočite mračna stanja svesti i sprečite ih da napreduju i da vas okupiraju. U modernom svetu kategorije su prisutne u svim aspektima života, pa tako često stvari, pojave i osećanja delimo na dobra i loša, zdrava i nezdrava, pozitivna i negativna itd.

Ove kategorije su tu dan olakšavaju život. Međutim, takođe nas čine i nefleksibilnim i sklonim osuđivanju, kada smo u pitanju mi sami i ljudi oko nas. Takva ograničenja se najčešće pojavljuju kada je mentalno zdravlje u pitanju. Brojne emocije su kategorizovane i etiketirane kao pozitivne ili negativne. Pozitivne emocije određujemo kao stanja sreće, zadovoljstva i slično, pa iz tog razloga odbacujemo sve one koje ne rezoniraju sa ovim stanjima.

Međutim, u psihologiji, nazivanje neke emocije "negativnom" nije praksa. Razlog je taj što ako neku emociju tako etiketiramo, to će voditi ka izbegavanju takvih osećanja i iskustava, što nikako nije preporučljivo. Takav pristup će nas voditi tome da poričemo ili ignorišemo svoja stanja. Iz tog razloga naziv "emocija senke" više odgovoara stanjima koja nam se ne čine povoljnim.

U emocije senke možemo podvesti sledeće: gađenje, stid, strah i anksioznost, bes, tugu.
Svaka od ovih emocija ima senku širokog spektra, od intenzivnih do bolnih stanja. Ali ove emocije su suštinski deo ljudskih bića. Prihavatanjem tih emocija dajemo sebi šansu da budemo posvećeni i znatiželjni kada je naše mentalno zdravlje u pitanju.

Kako da prepoznate emocije senke i zaustavite ih na vreme:

1. Odredite i dajte ime svom emocionalnom iskustvu
Detaljno opišite svoja osećanja. Ukoliko ste tužni, zapitajte se kakvu vrstu tuge osećate. Ukoliko su u pitanju samoća, iscrpljenost, depresija ili beznadežnost, bilo koja od sličnih emocija, potrudite se da je što detaljnije sebi objasnite, jer ćete tako postati svesniji svojih osećanja. Ovo će vam pomoći da odlučite koji sledeći korak da preduzmete i kako da se dalje brinete o svom mentalnom i emocionalnom zdravlju.

2. Obratite pažnju na svoje misli u vezi sa emocijom senke:
Potrudite se da pažljivo osluškujete i osmatrate misli koje imate u vezi sa reakcijama na određeno osećanje. Prateće misli se nazivaju meta-emocijama. Razmislite da li kritikujete sebe, postojeću situaciju ili svoj odnos sa nekim. Možda ćete primetiti da uporno mislite o nečemu što se dogodilo u prošlosti. Pokušajte da opišete svoje misli u nekoliko reči. Da li one pokazuju nesigurnost, nisko samopouzdanje, brigu o tome šta će se desiti, ili frustraciju i bes. Ukoliko usmerite pažnju na svoje misli, to će vam pomoći da odredite osećanja koja imate.

3. Nemojte da osuđujete

Uložite snagu da ne osuđujete sebe, kada vam se pojave emocije senke. Potrudite se da kopate malo dublje i da tako potražite odgovore na sledeća pitanja: "Kakvu vrstu reakcija ste dobili od ljudi oko sebe tokom perioda dominacije emocija senke?; Da li ste imali dovoljno prostora da osećate ove emocije, ili ste bili kažnjavani, osuđivani ili posramljeni zbog toga što ste ih osećali?; Da li ste shvatili kako da ovladavate ili ignorišete mračne emocije s obzirom da vas niko nije podržao?.
Odgovori na ova pitanja će imati ključan uticaj na vaše mentalno i emocionalno zdravlje. Učeći ove lekcije, naučićete i kako da prihvatite mračne emocije senke.

4. Prihvatanje emocija senke
Kada iskusite emocije senke, upamtite da ne treba da dozvolite da vas one definišu. One su privremene i imaju različite intenzitete. Mogu vas voditi ka samootrkriću i samoupoznavanju. Mračne emocije senke vam takođe mogu pomoći da se iscelite i duhovno porastete, učeći kako da prihvatite i shvatite ova iskustva.

Izvor: Sensa