Koji argument ili gledište ljudi smatraju najubedljivijim? Verovatno ste se to pitali, kada god ste pokušali nekog da uverite u neki stav. Odgovor će možda da vas iznenadi... Naime, u bilo kojoj diskusiji, pregovaranju ili sukobu, argument koji ljudi smatraju najubedljivijim je NJIHOV.

Pre ili kasnije, svi se nađemo u poziciji da želimo nekoga da ubedimo u nešto, a ako želite da postanete bolji u tome, morate razumeti ovaj princip i naučiti da radite s njim.

- Prednost doslednosti

Možemo da se osvrnemo na principe ubeđivanja Roberta Čaldinija, profesora psihologije i marketinga. Jedan od sedam Čaldinijevih principa, princip doslednosti, podrazumeva da većina ljudi generalno više voli da bude dosledna svojim gledištima i uverenjima. Iskorišćavanje ove sklonosti, koju Čaldini naziva sklonošću doslednosti, efikasan je metod ubeđivanja.

- Aktivno slušanje je ključ

Razlog zašto ovo morate razumeti je da biste mogli da ubedite ljude koristeći upravo ono što otežava da ih ubedite. Kako? Koristeći aktivno slušanje, da biste saznali koja su njihova najdublja gledišta, verovanja i mišljenja. Većinu vremena, kada ljudi pokušavaju da ubede nekoga, fokusirani su na isticanje sopstvenog gledišta. Umesto da slušaju, oni su zauzeti razmišljanjem o tome šta će reći. Ovo je razumljivo, ali mantra za efikasnu komunikaciju glasi: "Ne govorite i ne činite ono što vam se čini da želite reći ili učiniti. Recite ili učinite ono što je efikasno."

Osećaćete se kao da beskrajno ponavljate svoja uverenja i mišljenja. Nemojte to raditi. Nije efikasno. Ono što je efikasno je postavljanje pitanja i slušanje - zaista slušanje - njihovih odgovora.

- Priznajte zasluge

Kada osetite da razumete gledište, uverenja ili vrednosti druge osobe, priznajte sve zasluge koje možete pronaći u onome što govore. Ako kažu nešto što činjenično netačno, ali ne nosi sa sobom nužno i posledice, nemojte se zadržavati na tome. Umesto toga, fokusirajte se na to šta je u njihovom gledištu ispravno ili razumljivo. Nemojte to da oćutite. Objasnite zašto mislite da njihovo gledište ima zaslugu.

Zatim pokušajte da sprovedete jedan od dva sledeća scenarija: (1) ako je moguće, pokažite ljudima da je njihovo gledište u suštini isto kao i vaše gledište, ili (2) predstavite problem na način koji im pokazuje da bi to zaista ugrolzili svoja najdublja uverenja ili vrednosti, ako se ne predomisle po pitanju teme o kojoj raspravljate. Drugim rečima, koristite svoju moć percepcije i uobličavanja konteksta da preoblikujete diskusiju na uverljiviji način.

Upamtite, ovo nije način da se svaki put svako ubedi u sve. (Zapamtite, ne možete pobediti u svim svojim bitkama, pa budite milostivi u porazu.) Da je takav savršeni metod ubeđivanja uopšte postojao, ne vidim kako bi to moglo biti etično.

Budite spremni da ponekad izgubite prodaju, pregovore ili svađu. Principi o kojima govorimo funkcionišu, ali oni treba da funkcionišu kada je etika na vašoj strani. Jer problem nije u tome što nepošteni ljudi nisu dovoljno ubedljivi. Problem je u tome što previše poštenih ljudi nije dovoljno ubedljivo. Zato, budite iskreni. Samo budite ubedljiviji.

Izvor: Sensa