Još
Izdanje: Potvrdi
Dodatno

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

KADA PRESTAJE BOL NAKON GUBITKA DRAGE OSOBE: Saznajte da li ste uspešno prošli kroz proces tugovanja!

Autor Teodora Andrić

Da li ste završili sa fazom tugovanja nakon gubitka drage osobe - po ovome ćete znati!

 Kada prestaje tuga zbog gubitka drage osobe. Izvor: Shutterstock

Kada se suočimo sa gubitkom drage osobe, doživljavamo tugu i bol, a ta tuga nas i menja, a i ona sama prolazi kroz više faza. Kako da znate da li ste uspešno prošli kroz faze tugovanja, za julski broj Sensa piše Branka Blagojević, kouč za lični razvoj.

Tugovanje se završava lepim sećanjima – na osobu, na odnos, na sve vredno što ste dobili u tom odnosu i što je sada postalo deo vas samih. Jednostavno rečeno, ljubav na kraju nadvlada patnju. Ukoliko ste doživeli gubitak i odlučite se da potražite pomoć terapeuta sa ciljem da terapija učini da bol prestane, žao mi je ako ću nekom srušiti iluzije, ali to naprosto nije moguće. Sam Frojd je govorio da psihoterapija ne može da nas spasi od egzistencijalne bede, već samo od neurotične bede.

Pročitajte još

Rad tuge je bolan proces kroz koji je potrebno da prođemo da bismo nakon toga bili OK. Bilo kakvo ubrzavanje ili usporavanje ritma rada tuge podrazumeva nedovoljno osvrtanje na ono što je prirodna potreba. Da, postoje i druge opcije. Da se zamrznete, da ne dopustite sebi da tugujete. Ovo možete uraditi na razne načine. Tako što ćete se zatrpati poslom, tako što ćete se zaglaviti u nekoj od faza i negirati gubitak koji ste doživeli ili ostati u fazi ljutnje i posvađanosti sa svetom, ili goniti sebe krivicom do kraja sveta. Da, intenzitet boli će biti manji u prvom momentu, ali dugoročno gledano, nećete biti na dobitku.

Saznajte i...

"Nažalost, potisnute emocije ne umiru. Naterane su da ućute. I nastavljaju da utiču na osobu iznutra", rekao je Frojd. Svaki kubni metar neisplakanih suza će vas lišiti kubnog metra životne radosti. U takvim situacijama je već svrsishodno potražiti pomoć. Kao i ukoliko ste skliznuli u patološko žaljenje ili depresiju (vrlo kompleksna tema, ali jedan od načina da je prepoznate je da ne reagujete na prijatne događaje u vašoj sredini, recimo, na dodir bližnjih, i da ne možete da zamislite da ćete se ikada više nečemu rado­vati). Dakle, ako ste doživeli gubitak, dugujete sebi da se pustite da odtugujete i da prođete kroz sve faze.

Znate dobro da kišobran ne može da izdrži ni jaku košavu, te ga nemojte širiti pred cunamijem. Tuga će doći i proći. Nedostajanje će ostati, ali biće Sunca ponovo.

Izvor: Sensa

Ovo ne smete propustiti

Komentari 0

Vaš komentar je uspešno poslat i postaće vidljiv čim ga naši administratori odobre.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Inicijalizacija u toku...

Najnovije

Lični razvoj