Još
Izdanje: Potvrdi
Dodatno

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

DA LI SE SUOČAVATE SA JESENJOM DEPRESIJOM? Loše raspoloženje koje vas iscrpljuje - kako da se oslobodite tog osećaja!

Autor Teodora Andrić

Šta je jesenja ili sezonska depresija? Ovi saveti i vežba mogu pomoći da se izborite sa tim lošim osećajem usled tmurnog vremena...

 Šta je jesenja ili sezonska depresija. Izvor: Shutterstock

Kada dođe vreme kraćih i tmurnijih dana, u kojima kiša zameni Sunce, a tamni oblaci vedro nebo, kada umesto lagane garderobe navlačimo na sebe nekoliko slojeva, većina ljudi oseća neprijatne promene u raspoloženju, koje se reflektuju na njihovo ponašanje. Postoji razlika u tome da li takvo stanje i ponašanje traje kraće, samo dok se ne adaptirate na promenjene atmosferske uslove, ili traje mesecima, sve do dolaska proleća i svega što ono donosi, piše AnaRodić, kouč za lični razvoj, NLP master i hipnoteraput.

JESENJA (SEZONSKA) DEPRESIJA

Ukoliko primetite da se vaše stanje i raspoloženje menja u kontinuitetu, već godinama, uvek u vreme dolaska jeseni, i da trajanje takvog stanja prati trajanje jeseni i zime, uprkos tome što ste preduzeli razne akcije za promenu stanja, moguće je da se radi o sezonskoj depresiji.

Sezonska depresija pogađa oko 5% - 10% populacije i učestalija je u klimatski tmurnijim predelima.  Ako se izuzme genetska predispozicija za depresiju (endogena depresija), glavni okidači za sezonsku depresiju su spoljašnji činioci:

• niže temperature, oblaci, magla i kiša, zbog čega se smanjuje broj sati koje provodimo napolju
• manje se krećemo i družimo
• učestalije prisustvo sezonskih virusa koji izazivaju fiziološki stres i pad imuniteta
• sve više vremena koje se provodi u zatvorenim prostoru i pod veštačkim svetlom

Na psihološke funkcije tokom jeseni posebno negativno utiče, pre svega, skraćenje dana i sve manji broj sunčanih sati, što rezultira većim lučenjem hormona melatonina i smanjenom proizvodnjom serotonina i dopamina. Melatonin izaziva letargičnost, pad energije i usporenost, dok su serotonin i dopamin pokretački hormoni koji aktiviraju organizam do stabilnog nivoa energičnosti, zainteresovanosti i sposobnosti za adaptaciju. 

Zbog pomenutog osećaja umora i neraspoloženja, može doći do izbegavanja ili odlaganja obavljanja obaveza, što onda vodi do još više brige, anksioznosti i razdražljivosti. Kada sve ovo dovede do osećaja iscrpljenosti i primetno se promeni način na koji funkcionišemo (smanjena količina životne volje i zainteresovanosti, promena u apetitu i kvalitetu sna, i sl.), kao i opšta psihološka ravnoteža, može se govoriti o sezonskoj depresiji. U tom slučaju je najbolje da se obratite stručnom licu radi utvrđivanja dijagnoze i eventualne potrebe za farmakoterapijom i psihoterapijom.

ŠTA AKO IPAK NIJE DEPRESIJA VEĆ RASPOLOŽENJE ILI STAV?

Međutim, ono što mnogo češće susrećem u svom okruženju jeste neko opšte nerasploženje i naviknuti obrazac žaljenja na jesen i predstojeće hladne i tmurne dane. Tome doprinosi, između ostalog i to, što je prošao period godišnjih odmora, u koje mnogi ljudi ulažu nekada i previsoka očekivanja, bežeći od svakodnevnih problema. Vrativši se u svakodnevicu, shvataju da su ti nerešeni problemi i dalje tu, uz neke nove, nastupajuće najavljene ili pretpostavljene probleme: poskupljenja, početak školske godine i sve što on sa sobom nosi, kraj kalendarske poslovne godine i ’jurenje’ targeta i poslovnih rezultata, period bez mogućnosti korišćenja dužeg perioda odmora, potreba za kupovinom zimske i jesenje garderobe itd. Sve to je moguće da kod ljudi stvori jedan tmurni oblak u njihovom energetskom stanju i umu, i osećaju se anksiozno u svojoj koži.

Naime, ukoliko svoje probleme hronično ’gurate pod tepih’, sačekaće vas i po završetku odmora i bilo kog godišnjeg doba. Ako niste zadovoljni sobom i svojim svakodnevnim životom, na koji god deo sveta da odete, vodite sebe sa sobom, a u sebi, svoje nezadovoljstvo.

Takođe, potrebno je realnije pristupiti svakodnevici. Ako živite i planirate da živite i dalje u podneblju umereno-kontinentalne klime sa prisutna četiri godišnja doba, neminovno ćete se svaki kvartal susretati sa promenama u okruženju, i što pre postanete fleksibilni i spremni psiho-fizički na te promene,vaš život će pre postati kvalitetniji.

Promenite pogled na jesen i zimu, jer stvari, situacije i događaji nemaju vrednost i značenje sami po sebi, osim dok im ih mi ne dodelimo. Razmislite o tome kako bi vaš život izgledao kada biste odlučili, i tu odluku sproveli u delo, da svake godine sa dolaskom jeseni, drugačije doživite predstojeći period. U tome vam mogu pomoći sledeći praktični saveti:

• Posećujte češće pozorište i bioskop
• Viđajte se i družite u prirodi sa dragim ljudima
• Iskoristite prirodne blagodeti jeseni i zime: predivne boje lišća u jesen, čari snega i sportskih zimskih igara i zanimacija u zimu
• Čitajte sve one knjige koje u toku leta niste stizali da pročitate. Udobno se smestite, toplo se ušuškajte ispod mekanog ćebeta, uz šolju mirisnog i toplog napitka, i utonite u neki paralelni svet
• Odgledajte sve neodgledane filmove i serije u udobnoj toplini svoga doma, sami ili sa dragim ljudima
• Prijavite se i pohađajte neke zanimljive online edukacije, kurseve, radionice, koje ste možda odložili zbog godišnjih odmora ili letnjih aktivnosti
• Češće posećujte pijace, koje nude izobilje plodova jeseni, i uživajte u bojama i mirisima dok birate namirnice za obroke koje posle možete spremiti: pita od duleka, pečeni kesten i kukuruz, kuvano vino, topla čokolada, mirisna kafa sa cimetom, čaj sa đumbirom
• Fokusirajte se na lepe i dobre vesti, birajte tople reči i tople misli
• Izaberite neki slatkasti, topao parfem – ja recimo po hladnom vremenu volim da koristim Kašmir, a vi nađite nešto za sebe, što će vas zagrejati kada vam zagolica nozdrve

Ne zaboravite da jesen nije SAMO kiša, hladnoća, vetar i vlaga. Tokom jeseni bude i mnogo lepih, sunčanih dana, ali i trenutaka u pojedinim danima. U njima sakupljajte energiju za ove druge, tmurne i kišovite dane - akumulirajte sunce, sedite na klupu u parku ili u baštu kafića i uradite kratku vežbicu:

Zatvorite oči, okrenite lice prema suncu, i zamislite kako u sebi imate jedan veliki rezervoar za toplotu i svetlost, i zamišljajte kako sve te zrake koji vas obasjavaju skladištite u tom svom rezervoaru. A onda kada dođu hladni i tmurni dani, vi samo zamislite kako otvarate svoj rezervoar i iz njega se napajate svetlošću i toplotom.

Takođe, postavite sebi sledeće pitanje: Na koje sve načine ja mogu uneti još toplote i svetlosti u svoj život ove jeseni?

Naravno da ne treba sebe da forsirate da se svaki dan osećate dobro i lepo, po svaku cenu. To bi bilo nepotrebno nasilno prema sebe i udaljilo bi vas od sopstvenih emocija i potreba. Ali, nije dobro ni celu jednu četvrt godine, ili polovinu, odbaciti unapred zbog dosadašnjih iskustava (to je 90 dana vaše godine). Ako budete narednih 30 godina mrzeli jesen, to je 2700 dana, odnosno oko 7 godina! Izgubljenih, beskorisnih, mrzovoljnih 7 godina! Ako pri tome dodatno pored jeseni isti negativan stav imate i prema zimi, sve ovo pomnožite sa 2, i razmislite da li ste spremni da ukupno 14 godina provedete u tmurnom raspoloženju?

I ne zaboravite najvažnije: kakva god da je, ova jesen 2022., sa svim vrlinama i manama, NIKADA SE VIŠE NEĆE PONOVITI. Možete izabrati da u njoj uživate, jer ona je DEO VAŠEG ŽIVOTA, KOJI SA NJOM PROLAZI, ili da je mrzite, budete mrzovoljni, prespavate je, ali ne zaboravite da je to vaš život koji živite na određeni način u jesen 2022., i da to nije samo tamo neka bezvezna jesen!!!

Ako odlučite da da promenite svoj stav prema događajima, a ne znate kako, možete mi se javiti za podršku i vetar u leđa, ali topao, podržavajuć i blag vetar, a ne onaj hladni, jesenji...

Ovo ne smete propustiti

Komentari 0

Vaš komentar je uspešno poslat i postaće vidljiv čim ga naši administratori odobre.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Najnovije

Lični razvoj