Nedavnim gostovanjima u Srbiji, slovenački ansambl "Vedun" pobudio je interesovanje ne samo muzičke publike, već i onih koji se zanimaju za šire aspekte fenomena zvuka. Kako tvrde članovi ansambla, oni se bave "zvučnom hirurgijom", pri kojoj vibracije prvobitne životne energije ili "Univerzalne Svesti" ulaze u ljudsko biće i harmonišu ga. O izuzetnom značaju zvuka za fizičko, mentalno i duhovno zdravlje, razgovarali smo sa predvodnicom ansambla, etnomuzikološkinjom dr Mirom Omerzel-Mirit.

Moramo biti obazrivi i uvek paziti šta slušamo, odnosno kakvim zvukovima smo izloženi, savetuje dr Omerzel-Mirit. Ako danas u prodavnici nesvesno slušamo lošu, disharmoničnu muziku, uveče ili najkasnije sutradan, osetićemo posledicu dejstva takvih zvučnih vibracija na naše telo i um: osećaćemo se loše, naizgled bez naročitog razloga. Efekat slušanja određene vrste muzike dolazi naknadno. Zato je zvuk odlično oružje - nevidiljivo, ali vrlo efikasno. "Zvuk na nama može izvršavati nevidljivu hirurgjiju. Ali sve zavisi od toga šta slušamo i kako slušamo. Zvuk nam može nešto dati, ali može nam i oduzeti, ako slušamo neharmoničnu (modernu) popularnu muziku. Zvuk sastavlja ili rastavlja. Isto tako i ritmovi. Zvuk je ritam i ritam je zvuk. A ritmovi bubnjeva razgovaraju direktno sa našom svešću. Ritam može promeniti ljudsku svest i biohemijske procese u telu, razgraditi bolna osećanja i misli, ili nas na krilima svesti povesti daleko van vremena i prostora - u prošlost i budućnost", objašnjava dr Omerzel-Mirit.

Još od svoje 15. godine, dr Omerzel-Mirit zanimala se za etno-muziku i drevne instrumente. Prvi put kada je čula zvuk panovih frula, različitih tipova citara, glinenih okarina, starinskih flauta, srednjevekovnih cimbala i drugih zaboravljenih instrumenata, osetila se "kao Alisa u zemlji čuda". Kasnije je iz ovog interesovanja nastao ansambl staroslovenske muzike "Trutamora Slovenica", a iz njega se dalje razvio trio "Vedun", koji istražuje mnogo šire, globalno muzičko nasleđe. Prvobitno izvođenje muzike drevnih Slovena preraslo je vremenom u duboko interesovanje članova ansambla za uticaj zvuka i značaj koji je on nekada imao u životu drevnih kultura sveta (pa i naše, slovenske), a kojeg danas nismo više svesni.

PageBreak

Kanalisani kosmički zvuk

"Sveštenici, šamani i iscelitelji u prošlim kulturama, koji su nekada obavezno bili i muzičari, bili su veliki poznavaoci magije, alhemije i moći zvuka. Muzičari su bili uvek i iscelitelji ili šamani. Reč šaman je danas, na žalost, izgubila svoju vrednost. Reč "ša" znači mudrost, a "man" je čovek. Izraz šaman je indoevropskog i staroslovenskog porekla.

Taj izraz je isteran u prvim stolećima naše ere, kada je počelo isterivanje paganske misli", objašnjava dr Omerzel-Mirit. "Civilizacije prošlosti bile su zvučne civilizacije, a današnje civilizacije su zapravo kulture, koje se baziraju na čulu vida i slikovnoj informaciji. Za belog čoveka postoji samo ono što je vidljivo ili opipljivo".

Prema rečima dr Omerzel-Mirit, zvuk je nekada podrazumevao mnogo širi pojam, koji je obuhvatao i onaj zvuk, odnosno vibraciju, koja nije čujna za ljudsko uho. Čujni zvuk je bio samo jedan od pet nivoa zvuka, o kojima se govorilo i pomoću kojih su se lečile razne tegobe i oboljenja. Duboko znanje o zvuku vodi poreklo iz osećanja i razumevanja energetskih vibracija. Zvuk može da prodre u svaku našu ćeliju, misao i osećanje, kao i da ih menja. Sve ovo potaklo je članove ansambla "Vedun" da se bave "kanalisanim zvukom".

Dr Omerzel-Mirit objašnjava o kakvom je pojmu reč: "Kanalisani kosmički zvuk ima višu vibraciju od misli i osećanja i zbog toga njime možemo uticati na misao i osećanja. Oni, koji dođu na naše koncerte i predavanja, odlaze promenjeni. Njihova svest se raširi. Univerzalni Um ili Inteligencija života, koja ulazi u fizički svet kroz zvučne talase, napaja ga i šapuće mu priče o večnosti, nepromenljivoj Bitnosti. Nakon koncerta, ili zvučne hirurgije, ljudi nisu više isti, jer zvuk iz kosmičkih nivoa svesti talasa kroz nas muzičare-iscelitelje i ulazi u svakog pojedinca. Svako dobije one vibracije koje su mu potrebne.

Ljudi mogu istovremeno slušati blagi zvuk i pesme različitih kultura, i osećati se prijatno. A uz to se dešava i promena na njima, potrebno balansiranje i osvešćivanje zašto i kako živeti. Tamo gde su im bolna mesta, oni osećaju vrućinu i bockanje. Zvuk je energija i energija je zvuk. Slično se dešava i kad slušaju naše albume (ima ih više od 15) - neki su namenjeni samo isceljivanju, a na nekima oživljavamo zaboravljene muzičke tradicije. Što se čovek više preda tim zvukovima, više ima od toga i jači je uticaj isceljujućeg zvuka na njega".

Zvučna hiriurgija je, prema rečima dr Omerzel-Mirit, najstariji način harmonizovanja živih bića i života, koji je postojao minlenijumima pre naše ere. Sve stare kulture su poznavale svetlosno-zvučne tehnologije, o kojima mi ni ne sanjamo. Tek nedavno, u zapadnoj nauci počelo se govoriti o lekovitosti određenih vibracija, a to su znanja koja su stari mudraci imali davno. Međutim, zvučnom hirurgijom se nije mogao baviti svako, već samo retki pojedinci, na određenom, višem nivou svesti.

"Kosmička hirurgija zahteva svest tzv. šamanskog transa (najmanje theta svest), odnosno probuđenu svest, povezanost sa svim nivoima postojanja - od zemaljskog do kosmičkog. Najduže su tu mudrost očuvali u Brazilu i na Filipinima. Ta drevna mudrost se opet polako budi, jer je vreme da mi ljudi svesno preuzmemo odgovornost za svoje živote i zdravlje. I da, koliko je moguće, sami potražimo i održavamo harmoniju. Da što više lečimo na prirodni način - bez loših efekata", kaže dr Omerzel-Mirit.

PageBreak

Lečenje zvukom

Lečenje zvukom podrazumeva i korišćenje drevnih instrumenata, koji proizvode drugačije efekte od kompjuterski generisanih zvukova, masovno upotrebljavanih u današnjoj popularnoj muzici. Kako objašnjava dr Omerzel-Mirit, tonovi koje proizvode drevni instrumenti su bili uvek povezani sa zvukom Zemlje (tonom G) i sa nečujnim zvukom onoga što ona naziva Inteligencijom života: "Svet ili naše postojanje u fizičkom svetu vibrira slično kao oktave u muzičkom svetu. Sve postojeće je zapravo izgrađeno iz različitih frekvencijskih ili vibracijskih oktava ili dimenzija, to jest različitih visina zvučnih titraja. Koliko niže vibriraju te oktave (sedmo-tonski niz, koji se ponavlja sve više ili niže u beskraj), toliko je čvršći materijalni svet.

Više zvučeće oktave postaju nečujne, ali su još uvek prisutne i čak mnogo snažnije, i mnogo jače. Zbog toga odabrani visoki glas, odnosno frekvencija ili ton, može razbiti staklo prozora. Sveštenik, šaman ili iscelitelj-muzičar mora znati kako da povede ljude kroz sve dimenzije Istine koju živimo. Instrumenti su tu da mu pomognu. Tako je bilo sve do 20. veka. Pre naše ere, instrumenti su imali slične osobine. Imali su sličnu i ulogu - prodiranje kroz telo i duh i dizanje na nivo svetlosti duše. Neki instrumenti su ugođeni tako da, dok ih sviramo, dodiruju sve nivoe deveto-dimenzionalne svesti, o kojoj govore skoro sve stare civilizacije našeg sveta. Ako se krećemo ili živimo samo u jednoj oktavi, ograničeni smo usko na fizički svet, a tada smo i nesrećni, možda čak i bolesni. Što više širimo našu svest i shvatanje, to se šire krećemo kroz bezbroj talasa našeg postojanja. Bolje shvatamo i razumemo život i njegove poruke. Na tim talasima možemo biti i jači - širi u svom razumevanju i efikasniji iscelitelji. U tome leži sva magija postojanja. Njegova bit je zvuk. Putovanje na zvučnim talasima je i bit drevnih instrumenata. A zvuk su i naše misli i osećanja. Kada sviramo i pevamo, mi putujemo kroz oktave ili dimenzije našeg bića i svega što postoji. Sa sobom ponesemo i slušaoce. Postajemo jedno - jedan talas - talas koji spaja duše".

Prema mišljenju dr Omerzel-Mirit, i staroslovenska muzika se zasnivala na blagim i mekanim zvukovima, kakve su proizvodili instrumenti poput cimbala, tambure ili devetožičanog čartana. Najviše se cenilo sviranje u transu, kada se um onoga koji izvodi muziku zaustavljao ili potpuno praznio, kako bi oslušnuo uvek prisutne kosmičke i zemaljske zvučne talase. Tada nastaje "vođeni zvuk", odnosno onaj zvuk, koji ne stvara um, nego ga muzičar kanališe. Taj zvuk je, tvrdi dr Omerzel-Mirit, "oruđe duha" odnosno "božanskog Uma u fizičkom svetu". Na ovaj način nastaje i muzika ansambla "Vedun": "Predajemo se toku tih zvučnih vibracija. Nikada ne znamo kakvi zvukovi ili glasovi će doći kroz nas, šta ćemo pevati ili svirati. Pred nama samo leže instrumenti i čekaju, da dođu na red. Ponekad se kanališu i sasvim novi načini svirke, koji su naravno nenaučeni i do tada još nikad čuveni. Publika to oseća kao duboki dodir - dodir neshvatljivog, Izvornog, božanskog. Tako se kreira naša muzika. Tako stvoreni zvukovi i glazba su sveti. Sibirski šamani takvo izvođenje nazivaju algiši. Slično razmišljaju i mudraci i šamani današnjeg vremena. Na žalost, takvo je izvođenje skoro zaboravljeno. Današnja muzika je daleko od toga i uglavnom slušaoce rastavlja i vuče u nemir", objašnjava dr Omerzel-Mirit.

Ansambl "Vedun" na koncertima koristi zapanjujuće veliki broj instrumenata, čak do 60! Vredna zbirka dr Omerzel-Mirit broji danas više od 200 instrumenata. Veliki deo zbirke čine zaboravljeni slovenački instrumenti, za koje je počela da se zanima već sa 15 godina. "Tada sam počela sa istraživanjem slovenačkih zaboravljenih narodnih instrumenata i susrela sam se sa retkim pojedincima, koji su još svirali te instrumente. Neke instrumente više niko nije svirao. Počela sam sa istraživanjem i sakupljanjem tih instrumenata, jer mi se činilo da ih je vredno pohraniti i očuvati, jer ih je u muzejima bilo premalo. Uz to me je, naravno, zanimala zvučna slika tih instrumenata i njihova upotreba. U muzejima su se instrumenti sakupljali kao predmeti iz materijalne kulture. Meni to nije bilo dosta. Polako sam počela da uranjam u njihove usnule mogućnosti. Uz stare narodne pesme počeo je da se kristališe zvučni mozaik starovekovnih magičnih zvukova, koji su se, u nekim primerima, zadržali sve do 20. veka, a u nekim drugim su se već puno promenili i izgubili", kaže dr Omerzel-Mirit.

Kako tvrdi dr Omerzel-Mirit, očekuje nas globalna promena svesti, koja će uticati na našu percepciju postojećeg živog i neživog sveta, koji nije ništa drugo do zvuk, odnosno vibracija, o čemu govori i kvantna fizika. "Pred nama je vreme nove Zemlje, novo doba, kako kažu Indijanci Arizone ili meksičke Maje, sibirski šamani, indijski ršiji i staroslavenska proročanstva. O tome sam napisala devet knjiga, od kojih su tri već izašle (na slovenačkom jeziku). Sada nas centrifuga melje ili drma kao nikada pre. Maje kažu da smo stigli na vrh duhovne piramide, što znači da sa tog vrha možemo i moramo videti bolje šta radimo, šta je potrebno promeniti i kako bolje živeti. U naše vreme sve se događa 20 puta brže nego pre nekoliko decenija. Ubrzavaju se i naš duhovni rast i sazrevanje, a uz to je isceljivanje brže". Sada je najvažnije, kaže dr Omerzel-Mirit, biti svestan sopstvenih misli, osećaja i načina ponašanja. Treba uvideti svoje greške i ispraviti ih, a to će naš život učiniti radosnijim i telo zdravijim. Svi se nalazimo na ovom putu lične promene i istovremenog menjanja sveta oko sebe: "Svi moramo istim putem. Jedni idu brže, drugi sporije. Zapravo - odluka je naša. Što smo više smireni i saosećajniji, toliko pre ćemo zajedno stvoriti svet mira, sreće i obilja".