Nova naučna studija osporava tradicionalno mišljene da je za obrazovanje najvažnija  inteligencija i otvara nov pristup isvajanju zanja. Veštine poput motivacije ključne su koliko i IQ u određivanju akademskog uspeha ili obrazovanja.

Nekognitine veštine, pod uticajem genetike i okruženja, postaju sve važnije za obrazovanje deteta, a naučnici sugerišu da bi baš njihovo negovanje, uz kognitivne sposobnosti, moglo značajno da poboljša obrazovne rezultate.

Na primer, veštine, kao što su hrabrost i upornost, snažno predviđaju akademski uspeh, a njihov uticaj se skoro udvostručuje od prvog do osmog razreda. Studija predlaže integraciju emocionalnog i bihejvioralnog razvoja u obrazovne strategije.

Novu studiju o ljudskom ponašanju u prirodi zajedno vode dr Margerita Malančini sa Univerziteta Queen Mary u Londonu i dr Andrea Allegrini sa Univerzitetskog koledža u Londonu, a ona je otkrila da su nekognitivne veštine, kao što su motivacija i samoregulacija, jednako važne kao i inteligencija za akademski uspeh, piše neurosciencenews.com.

Ove veštine postaju sve uticajnije tokom obrazovanja deteta, uz genetske faktore. Istraživanje koje je sprovedeno u saradnji sa međunarodnim timom stručnjaka sugeriše da bi negovanje nekognitivnih veština uz kognitivne sposobnosti moglo značajno da poboljša obrazovne rezultate.

„Naše istraživanje dovodi u pitanje dugotrajnu pretpostavku da je inteligencija primarni pokretač akademskog postignuća“, kaže dr Malančini, viši predavač psihologije na Univerzitetu Queen Mary u Londonu.

„Pronašli smo ubedljive dokaze da nekognitivne veštine – kao što su hrabrost, istrajnost, akademski interes i vrednost, koje se pripisuje učenju – nisu samo značajni prediktori uspeha, već i da njihov uticaj vremenom postaje sve jači.

Studija, koja je pratila preko 10.000 dece od 7 do 16 godina u Engleskoj i Velsu koristila je kombinaciju studija blizanaca i analiza zasnovanih na DNK kako bi se ispitala složena interakcija između gena, životne sredine i akademskog učinka.

shutterstock_2258525179.jpg
Shutterstock 

Moć nekognitivne genetike

Jedan od najupečatljivijih nalaza jeste sve veća uloga genetike u oblikovanju nekognitivnih veština i njihov uticaj na akademska postignuća.

"Otkrili smo da genetski efekti povezani sa nekognitivnim veštinama postaju sve prediktivniji za akademsko postignuće tokom školskih godina, u stvari njihov efekat se skoro udvostručuje između 7. i 16. godine“, objasnio je dr Alegrini, naučni saradnik na Univerzitetskom koledžu u Londonu.

"Do kraja obaveznog obrazovanja, genetske predispozicije vezane za nekognitivne veštine bile su podjednako važne kao i one povezane sa kognitivnim sposobnostima u predviđanju akademskog uspeha. Taj nalaz dovodi u pitanje tradicionalni pogled na obrazovna postignuća koja su uglavnom određena inteligencijom. Studija sugeriše da emocionalni i bihejvioralni potencijali deteta, na koji utiču i geni i okruženje, igra ključnu ulogu na njihovom obrazovnom putu.

Dok genetika nesumnjivo doprinosi nekognitivnim veštinama, studija takođe naglašava važnost životne sredine. Upoređujući braću i sestre, istraživači su uspeli da izoluju uticaj zajedničkog porodičnog okruženja od genetskih faktora.

shutterstock_2274085749.jpg
Shutterstock 

Šta to znači za obrazovanje

Nalazi ove studije imaju duboke implikacije na obrazovanje. Prepoznajući kritičnu ulogu nekognitivnih veština, škole mogu razviti ciljane intervencije za podršku emocionalnom i socijalnom razvoju učenika uporedo sa njihovim akademskim obrazovanjem.

 "Vreme je da ponovo izbalansiramo taj fokus i damo jednak značaj negovanju nekognitivnih veština. Tako možemo stvoriti inkluzivnije i efikasnije okruženje za učenje za sve učenike”, rekao je dr Malančini.

Studija takođe naglašava potrebu za daljim istraživanjem kompleksne interakcije između gena, životne sredine i obrazovanja. Razumevanjem ovih faktora, nastavnici i kreatori politike mogu razviti efikasnije strategije za podršku celokupnom razvoju učenika i postizanje boljih obrazovnih ishoda.

BONUS VIDEO:

Kineska medijska grupacija Da li će nas veštačka inteligencija zameniti?