Mandala je simbol svemira i celovitosti. To je svojevrsni kosmički dijagram koji podseća na čovekovu vezanost s beskonačnim. Kružni oblici se nalaze svuda oko nas u prirodi: u spirali Mlečnog puta, orbiti planeta, ciklusima života i to je oblik koji je oduvek fascinirao čoveka.

Hiljadama godina je stvaranje kružnog, često geometrijskog dizajna predstavljalo deo duhovnih praksi širom sveta dok je gotovo svaka drevna kultura poštovala moć kruga. A kada je umetnost u pitanju, takvi oblici se često nazivaju mandale (reč na sanskrtu "sveti krug").

Terapija mandalom za usredsređen um...

Mandale se u mnogim starim kulturama, kao što su budistička, hinduistička, indijanska ili ona australskih Aboridžina, koriste kao simbol svemira i celovitosti. U njenom doslovnom značenju, mandala je geometrijski oblik kvadrata ili kruga koji sadrži statičku ili živu sliku formiranu od objekata i / ili bića. To je svojevrsni kosmički dijagram koji podseća na čovekovu vezanost s beskonačnim.

Istočne kulture vekovima koriste posebne mandale za vizualnu meditaciju. Na primer, tibetanska Kalachakra je možda jedna od najpoznatijih mandala koja simbolički prikazuje celu strukturu svemira. Kružni oblici se dalje mogu pronaći i u strukturi drevnog Stonehengea u Engleskoj ili u lavirintu iz 13. veka koji se nalazi na podu katedrale Chartres u Francuskoj.

Tragaoci za duhovnim su oduvek stvarali razne mandale da bi izneli svetost kroz slikoviti prikaz dok se krug uopšte često prizivao u raznim obredima i umetničkim prikazima u svrhu izražavanja transcedencije, pomnosti i dobrog fizičkog i mentalnog zdravlja.

Budimo radost: buđenje kreativnosti kroz razgovor, psiho-energetske vežbe i kreativan rad...

Poznati švajcarski psihijatar Carl Jung smatra se zaslužnom osobom koja je istočnjački koncept mandala uvela u zapadnjački sistem misli jer je verovao da taj simbol predstavlja ukupnu ličnost osobe, odnosno, "jastvo". On je, dok je studirao istočnu religiju, istraživao i psihološko dejstvo mandala na čoveka.

Kod svojih pacijenata je primećivao da oni često spontano crtaju krugove te je u svojoj "Crvenoj knjizi" i napisao: "Ozbiljan obrazac nametnut kružnim prikazom ove vrste kompenzira nered i zbunjenost psihičkog stanja, tačnije, kroz stvaranje središnje tačke uz koju se veže sve ostalo... što je očigledni pokušaj samoisceljenja od strane prirode, a koji ne izvire iz svesnog promišljanja nego iz instinktivnog nagona."

PageBreak

Mandale istovremeno pružaju osećaj i doživljavanje celovitosti usred haosa

Jung je često koristio mandale u svojoj psihoterapiji što mu je pomagalo pri određivanju emocionalnih poremećaja i radu na celovitosti ličnosti.

Kod svojih pacijenata je primećivao da u njihovim slikama postoji velika doza sličnosti te je u vezi toga napisao: "S obzirom na činjenicu da su sve mandale bile nove i proizvoljne, možemo doći do zaključka da u svakom pojedincu mora postojati raspoloživa trans-svesnost koja omogućava stvaranje istih ili vrlo sličnih simbola u bilo koje vreme i na bilo kom mestu.

S obzirom na to da ova dispozicija obično ne pripada pojedincu na svesnom nivou, ja sam je nazvao kolektivno nesvesno te, kao temelj njegovih simboličnih proizvoda, postuliram postojanje praslika, arhetipova." Terapeutkinja Joan Kellogg je takođe deo svoje karijere provela pokušavajući da razume mudrost mandala koje je ona nazvala "Veliki krug".

U svojoj teoriji o obrascima, oblicima i bojama u mandalama, ona postavlja tezu da se određeni oblici i konfiguracije koje mandale sadrže odnose na čovekovo trenutno emocionalno, fizičko i duhovno stanje. Ona je razvila i niz karata sa slikama različitih mandala koje predstavljaju karakterne osobine, međuljudske odnose, težnje i nesvesno u osobi.

Mandala - snaga koja vibrira i leči...

Jung je mandale takođe poistovećivao s okom navodeći da je ono prototip za mandalu. Oko simboliše viđenje i svetlost, a time i samu svest. Ono je deo nas koji posmatra svet i vidi svoje mesto u njemu. Osim strukturalne sličnosti između oka i mandale, oko je element koji se često pojavljuje u mandalama što je Jung nazivao poliotalmija (mnogo očiju) i to smatrao prikazom nesvesnog kao višestruke svesnosti. Zaključio je da je osnovni motiv mandala "predosećanje središta ličnosti, neke vrste središnje tačke unutar psihe s kojom je sve povezano, koja svime upravlja i koja je izvor energije".

Prema Jungu, mandale simbolišu "sigurno utočište unutrašnjem pomirenju i celovitosti" te imaju potencijal prizivanja nečeg univerzalnog što se nalazi u čoveku, pa možda čak i arhetipsko sopstvo. One osobi istovremeno pružaju osećaj i doživljavanje celovitosti usred haosa svakodnevnog života što "sveti krug" čini jednom od vrlo zanimljivih i prikladnih terapija za umirenje duše i cele ličnosti.

Dom u obliku mandale...

Izvor: Os uma