Psihološka manipulacija je neetički način da dobijete ono što želite u vezi, bilo sa partnerom, detetom, roditeljima, poslodavcima, zaposlenima. Ponekad izmanipulisana osoba i ne shvata da je marioneta, čije postupke neko kontroliše kroz osećanja krivice, straha, nesposobnosti da kaže "ne". Jedna od najčešćih opcija za takav psihološki uticaj je manipulacija osećajem sažaljenja. Psiholog Natalija Panfilova objasnila je kako manipulatori funkcionišu na radnom mestu i u timu. Često se kao manipulacija na poslu koristi sažaljenje i samosažaljenje.

Da biste razumeli da li se osoba zaista oseća loše ili manipuliše drugima, potrebno je da bolje pogledate. Ako se pritužbe dešavaju sve vreme bez nekog posebnog razloga, ovo je razlog za razmišljanje.

"Uvek morate razumeti šta osoba pokušava da uradi da bi se izvukla iz situacije. Na primer, na poslu, osoba može stalno da se žali na dugo putovanje od kuće. Ali ako nađete posao u kome ste zadovoljni uslovima, onda ćete ga zadržati. Pošto ćete se držati posla, to znači da ćete naći neke kompromise za sebe i prestati da se žalite svima kako vam je teško. Teško je - trudite se da pronađete bolje, ako ne možete da nađete bolje - onda prestanite da se žalite, to vas samo dodatno sputava.

Ponekad su ove žalbe u velikoj meri preuveličane. Teže je sa pritužbama na zdravlje - ako je jasno da je osoba pod stresom, na primer, zbog rezultata testova, važno je da joj budete podrška. A kada je ovo beskrajan proces - stalno je nešto boli, nešto ne ide, svi okolo su loši, samo njemu je loše, onda postoji razlog za oprez", napominje psiholog.

U psihologiji postoji fraza: "ogromna sporedna korist" - manipulator je dobija od činjenice da se stalno žali Ili želi da se neko ponaša kao besplatni terapeut, i tako pretvori radno mesto u sobu za psihološko olakšanje, ili traži popustljivost i "zatvaranje očiju" na loše urađen izveštaj, kašnjenje, izostanak itd.

"Sve ovo može biti kritično za njega ako niko ne čuje njegove pritužbe", kaže psiholog. Manipulatori sažaljenjem uvek pokušavaju da pronađu okolnosti ili drugu osobu koja takođe utiče na njihove greške. Da sa nekim podele odgovornost za to što u njihovom životu nešto nije u redu. To su osobe koje često za svoje loše izbore krive okolnosti, druge ljude, sve osim sebe.

Ipak, kako navodi psihološkinja, važno je da ne donosimo ishitrene zaključke. Ukoliko je osoba stalno sklona žaljenju, prebacuje odgovornost za druge, zamajava kolege i nadređene i pokušava da glumi žrtvu bez jasnog razloga, moguće je da manipulator želi da vas uplete u svoju zamku. Ali, uvek dobro pogledajte, možda je osoba iskrena u nameri traženja pomoći i vredi da budete uz nju.

Ukoliko ste prepoznali nekoga od kolega kao manipulatora koji igra na kratu sažaljenja, najbolje je da mu na otvoren i prijatan način ukažete da ste svesni njegove igre i posvetite se svom poslu. Ukoliko je komunikacija neophodna jer ste u timu sa takvom osobom, zamolite ih da sve bude profesionalno i ne ulazite u dublje dijaloge od poslovnih.

Izvor: Sensa