„Oduvek me je privlačila potraga za izvorom i unutrašnjim prostorima koji pričaju jezikom duše. Telo kao unutrašnji prostor koje čuva naša rana iskustva i sve naše proživljene emocije je fascinantan alat. Verujem da nam telo daje smernice koliko smo blizu svom izvoru i koliko smo se udaljili od čežnje svoje duše. Fasciniranost telom i njegovim suptilnim porukama vodila me je u različite edukacije: telesno orijentisanu psihoterapiju, ajurvedu, tao filozofiju i praksu emocionalne anatomije koja detektuje korenski uzrok bolesti,“ objašnjava za Sensu Paula Vranković.
Inspiriše je kreativno stvaralaštvo. Sve što radi pretvara u male ceremonije prisutnosti: od ispijanja čaja do meditativnih šetnji u prirodi. Voli da boravi uz more i reke jer uz prisutnost elementa vode oseća da se iznutra pročišćava. Strastvena je ljubiteljka mačaka i njihovo prisustvo je uvek oraspoloži. Njena medicina su ženski krugovi koje često i sama organizuje kako bi žene podelile svoje intimne priče i povezale se na nivou materice. O tome često piše u svojim tekstovima. Veruje da žensko telo nosi kodove za promenu postavki cele planete. Kroz svoj rad trudi se da podstakne žene da probude te uspavane kodove i zagrle svoju unutrašnju lepotu. Ovo je priča o putu njenih stopala i duha koji ju je vodio do saznanja drevnih civilizacija i učenja starih načina nege ženskog tela, uma i duha.

Šta je ono što si naučila na svojim brojnim putovanjima a što se trudiš da preneseš ženama sa ovih prostora?

Često sam putovala u zemlje u kojima sam kao solo putnica morala voditi više računa o svojoj sigurnosti (Indija, Peru, Meksiko, Tajland, Maroko). Međutim, da se nisam samostalno otisnula u avanturu, ne bih nikad dobila priliku da se integrišem u lokalnu zajednicu kako bih više naučila o njihovoj kulturi. Pogled na zdravlje kroz naočari ujurvede, tao filozofije ili šamanizma Južne Amerike je čista suprotnost od naših zamagljenih naočara. Naš zapadnjački način razmišljanja vekovima odvaja um od tela, dok u istočnjačkim, kao i šamanskim tradicijama, telo i um se doživljavaju kao nerazdvojiva celina, neguje se holistički pristup pogleda na zdravlje i traže se načini lečenja koji leče i telo i dušu. Trudim se da prenesem ženama da za njihovo celokupno zdravlje nije samo važno uzimati propisanu terapiju, nego je podjednako važno hraniti dušu tako što, na primer, nešto stvaramo rukama, spontano puštamo glas, pokrećemo telo u ples, uživamo u prirodi i komuniciramo sa svojom matericom.

Kako izgleda majanska masaža i pogled ove drevne kulture na žensko telo i zdravlje?

Drevne Maje koje su živele na području današnjeg Meksika, Belizea i Gvatemale verovale su da je materica centar ženinog bića i da, ukoliko ona nije u svom centru, onda ni žena nije usidrena. Sama tehnika nastala je tako što su drevne Maje htele da očuvaju svoje potomstvo pa su tražile načine da njihove žene budu što plodnije. S vremenom se tehnika pokazala delotvorna i kod ostalih tegoba u području karlice pa je doživela različite varijacije, zavisno od toga kako su pojedine seoske babice unosile u tehniku neke svoje elemente. Majanska masaža je nežna i mekana, usmerena je na podsticanje cirkulacije u području karlice kako bi se opustili stisnuti mišići karlične dijafragme i kako bi se materica centrirala. Takođe je delotvorna kao pomoć u postpartumu da se materica što pre vrati u svoj anatomski položaj. Za žene koje su doživele određenu vrstu traume tokom porođaja, carskog reza ili seksualnog zlostavljanja, ova masaža može ponuditi isceljujući efekat i pozvati ženu da se ponovno poveže s ranjenim prostorima svoje utrobe.

Drevne tradicije podrazumevaju potpuno drugačiji odnos žene prema samoj sebi ali i prema drugim ženama. Kako je sve to ranije izgledalo? Kako je izgledao tvoj boravak u Gvatemali?

Boravila sam u Majanskom selu na visoravni oko jezera Atitlan. Priroda je tamo prekrasna, puna zelenila i aktivnih vulkana. Život u ruralnoj Gvatemali podseća na neka davna vremena u kojima su se žene oslanjale na podršku zajednice i u kojima se negovao kontakt sa Majkom Prirodom. Ono što sam prvo uočila su bile prekrasne seoske žene koje su nosile suknje i pojase oko struka. Pojas, na španskom „faja” je deo tradicije Maja i nosi se kao podrška za centriranje materice, za dodatnu toplinu u području karlice, kao pomoć u postpartumu i, kako veruju Maje, kao zaštita od potencijalnih negativnih energija. U selima se neguje tradicija da se žene iz iste porođajice okupe u „temazcal”, kolibu za znojenje gde dele priče o svom menstrualnom ciklusu i gde jedna drugu neguju masažom i kupkom od biljaka. Takođe se okupljaju za rituale vaginalnog naparavanja. To je ritual koji uz pomoć parne kupke i biljnih mešavina podržava tonus i zdravlje organa karlice. Babice iz naroda Maja imaju posebno mesto u kulturi naroda Maja i žene radije biraju tradicionalni porođaj kod kuće uz asistenciju babice nego odlazak u bolnicu. Nakon porođaja žena nije prepuštena sama sebi nego ima podršku zajednice koja se brine da u periodu postpartuma dobije svu adekvatnu pomoć. U tom vremenu izvodi se i ritual „zatvaranja”, na španskom „cerada”, na engleskom „closing the bones” koji predstavlja tranziciju žene u majku i koji uz pomoć dugačkih marama podržava mišiće i kosti nakon porođaja.

Kakav je odnos prema menopauzi?

Na jeziku Maja ne postoji naziv za menopauzu niti za neprijatnosti koje žene u tom periodu prolaze (valunge i slično.) Kod njih se prirodno dešava tranzicija iz jedne faze u drugu bez propratnih nuspojava koje proživljavaju žene u zapadnoj kulturi, tako da briga za telo od najranijih dana, veza s biljkama, oslanjanje na elemente prirode i čvrsti kontakt s ocem Bogom i majkom Zemljom doprinose tome da kroz ženske cikluse teku s lakoćom, a ne sa težinom.
Odnos naroda Maja sa prirodom i biljkama na mene je ostavio dubok utisak. Pre branja biljaka postavlja se jasna namera u koju svrhu želiš da koristiš biljke, a svaku biljku treba zamoliti da nam dozvoli da uberemo njene cvetove ili plodove. Preporuka je da uberemo samo onoliko koliko nam je potrebno za svrhu koju smo unapred odredili. Za razliku od zapadnjačkog čoveka koji konzumeristički 'gazi' sve pred sobom, Maje neguju ponizan odnos prema prirodi jer po njihovom verovanju čovek nije iznad biljaka, životinja i prirodnih elemenata, već je ravnopravan član celog eko sastava Majke Zemlje.

Možeš li nam reći kako izgledaju obuke kod tebe i kako se prijaviti?

Edukacija iz drevnih tehnika u masaži abdomena objedinjuje elemente iz različitih pravaca: ajurvede, aaoističke prakse i majanske prakse podrške organima karlice. Preuzela sam ono najbolje što te prakse nude kako bi se podržalo zdravlje hormonalnog sastava, probavnog sistema kao i kontakt sa potisnutim emocijama. Edukaciju nudim u vidu vikend edukacija namenjenim ženama koje se već bave nekom vrstom masaža, ali takođe i svim zainteresovanim ženama koje osećaju potrebu da poklone sebi vikend nežnosti i povratka u zapostavljene prostore materice. 

Paula Vranković edukacije održava u celom regionu , jer joj je želja da što veći broj žena primi ovo znanje kako bi postale podrška drugim ženama u svojoj zajednici. Trenutno je moguće probati tretman abdomena u svim većim gradovima u Hrvatskoj, Srbiji, BIH i Crnoj Gori. U narednom periodu biće održane i edukacije u Zagrebu, Beogradu i Ljubljani. Dodatne informacije: Facebook i Instagram: Ula Holistic, @ula_holistic.

Izvor: Sensa/Marija Zatezalo