Još
Izdanje: Potvrdi
Dodatno

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Unutrašnja sloboda: postavši instruktor joge i Mindfulness programa, Vesna Kostić je pronašla mir i veru u sebe

„Naše telo potpuno podržava naš život. Sa lakoćom. Potpuno savršeno. To je, samo po sebi, kada malo o tome razmislimo, više nego dovoljan razlog za potpuno poverenje. U prirodu. U univerzum. U samog sebe“, kaže Vesna Kostić, instruktorka ...

  Izvor: Dalibor Danilović

unutrasnja_sloboda_3
Izvor: Dalibor Danilović

Pogonsko gorivo za unutrašnji razvoj

Kako je Vesna i sertifikovani Mindfulness trener, zamolila sam je da nam definiše Mindfulness i da objasni način na koji ova duhovno-telesna disciplina može da se poveže sa jogom. Prema njenom objašnjenju, Mindfulness u svom osnovnom značenju, kao termin, predstavlja kvalitet pažljive svesnosti i pomnosti, onog što se u jogi naziva „um u položaju posmatranja“. Ipak, instruktorka mi je objasnila i detaljnije značenje Mindfulness-a kao svetski poznatog i nekoliko decenija korišćenog programa, koje je nešto drugačije:

„Mindfulness kao program ima strukturu koja se pokazala kao jako delotvorna za savremenog čoveka. Suštinski, osnova programa su drevne budističke prakse i neke od tehnika klasične joge, a u svetlu sadašnjeg trenutka u kome se sreću savremena nauka i drevna istočna tradicija. Ono što je na mene ostavilo najveći utisak kada sam prvi put prošla ovaj program je mogućnost pomoći za veliki broj ljudi, bez ikakve razlike, i bez obzira na lična ograničenja ili predrasude. Recimo, kad postoji otpor prema jogi, ljudi ne žele da vežbaju. Ponekad postoji otpor prema meditaciji, posebno danas kada se pod taj pojam podvode različiti sadržaji. U Mindfulnessu koristimo konkretna objašnjenja, skenove mozga, parametre promena, kliničke testove koji su rezultat tog zajedničkog koloseka na koji su došle danas neurobiologija i dalekoistočne prakse.

Mindfulness je program koji se primenjuje, implementira i istražuje u vodećim svetskim institutima i ustanovama. Neki od mojih dalekoistočnih učitelja prihvatili su da budu deo tih istraživanja i time otvorili mogućnost da se merenjem njihovih moždanih i telesnih funkcija dokažu brojni i sjajni rezultati dugogodišnjeg mentalnog treninga. Recimo, neuroplasticizam kao naučno otkriće doneo je ogromne i revolucionarne pomake u načinu na koji se posmatra ljudski mozak. Neuroplasticizam je, u stvari, naučni dokaz o tome kako svesnost i ljudska iskustva menjaju čak i fizički izgled i strukturu mozga. A to isto nam dalekoistočne prakse govore vekovima. U ljudskoj prirodi je da se plašimo onoga što ne razumemo potpuno. Mindfulness nam donosi razumevanje, što je i najbolji protivotrov za strah i nedoumice.“

Mudre smiruju um, štite telo od bolesti i odbacuju lošu energiju: evo šta predstavlja svaki prst na vašoj ruci

Primenom mindfulnessa vežbamo fokusiranost, bivanje u sadašnjem trenutku i stanje otvorene pažnje. Šta postižemo na taj način i zašto je svesna pažnja bitna za bolje funkcionisanje u svakodnevici?

„Kada posmatramo svoj um, shvatamo da se on uglavnom nalazi u prošlosti ili budućnosti. Ili se bavimo onim što se dešavalo, iznova i iznova, ili smo zauzeti planiranjem i projektovanjem budućih događaja. Recimo, kada imamo posao koji zahteva stalne i nove projekte, idemo od projekta do projekta, a vreme i godine brzo prolaze. Pitanje koje će se postaviti pre ili kasnije je - a kada smo u suštini živeli? Život se dešava samo sada i ovde. Ono što je u prošlosti više ne postoji. Ono što je u budućnosti, ne možemo videti, ni pretpostaviti sa sigurnošću.
To, naravno, ne znači da prestanemo da radimo, planiramo ili da zaboravimo prošlost (posebno zbog toga što na svojim iskustvima i učimo). To znači da osetimo trenutak u kome smo, da naučimo kako da se zaustavimo, udahnemo, osetimo kako dišemo, primetimo zrak sunca na licu, toplu vodu na koži dok smo ispod tuša, miris vazduha posle kiše, osetimo radost kada smo okruženi prijateljima, uživanje kada smo na novim mestima... Kada je svesna pažnja prisutna, prirodno osećamo da živimo, dišemo, i da je to samo po sebi dovoljan razlog zadovoljstva. Umesto uma na auto-pilotu, budimo i razvijamo um svesne pažnje, u kome se manifestuju naši istinski potencijali i kvaliteti.

Da li nam joga i mindfulness treninzi mogu pomoći da regulišemo nivo stresa, da sprečimo aktiviranje inicijalne kapisle koja dovodi do stresa, da prepoznamo potencijalno stresne situacije i tako se zaštitimo?

„Svesnost, razvoj svesne pažnje je neophodna osnova za razvijanje sposobnosti prepoznavanja šta jeste a šta nije bitno, šta je uzrok i izvor stresa... Kada naučimo da prepoznamo, možemo i da izbegnemo potencijalni stres. Takođe, nekad se desi da moramo da damo sve od sebe, što nas spontano vodi u stres. Jako je važno da naučimo da prepoznamo trenutak u kome se te okonosti završavaju i opustimo se. Veliki deo problema sa stresom je i u tome što uznemiravajuće okolnosti ne ostavimo iza sebe kada one prođu, već ih nosimo sa sobom i preživljamo iznova i iznova. Razvoj svesne pažnje donosi taj kvalitet pravljenja razlike između bitnog i nebitnog, kao i veštinu puštanja da ode ono što je već završeno“.

Emocionalna stabilnost, samosvesnost i psihofizička vitalnost ponekad deluju nedokučivo, a promene nisu nešto što dolazi u instant obliku. Vesna savetuje kako da skupimo strpljenje i laganim koracima krenemo u pravcu transformacije:

„To je obično i najveći početni izazov. Zbog toga je na ovoj tački potrebno uložiti mali napor. Ono što verujem da je svima izvodljivo je odlučiti se za 8 nedelja samodiscipline, što mislim da nije preterano težak zadatak.
To je minimalni period potreban da se usvoji nova navika ili veština.
Kontinuirano vežbanje joge već posle tog perioda daje prve vidljive rezultate, a Mindfulness već posle 8 nedelja napravi promene u percepciji, pa tako i u mozgu, umu i energiji, što postaje inspiracija i pogonsko gorivo za dalji unutrašnji put i razvoj.“

Izvor: Lovesensa

Ovo ne smete propustiti

Komentari 0

Vaš komentar je uspešno poslat i postaće vidljiv čim ga naši administratori odobre.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Najnovije

Lični razvoj